Charles Explorer logo
🇬🇧

Health and Illness

Class at Protestant Theological Faculty |
RPKN112

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

a. Pojetí zdraví a nezdraví b.

Potenciál zdraví, zdraví u chronicky nemocných lidí c. Salutogeneze a sense of coherence, patogeneze a stádia rozvoje nemoci na příkladu infekčních chorob d.

Soběstačnost a zdravotní postižení (disabilita) e. Determinanty zdraví f.

Tzv. civilizační choroby a jejich prevence, rizikové faktory rozvoje hlavních příčin mortality g. Vztah lékař - pacient, základy komunikace pečujících profesí s pacienty/ klienty h.

Hippokratovská etika i. Komunikace s lidmi nevidomými a s lidmi neslyšícími j.

Komunikace s lidmi s poruchou autistického spektra a s lidmi se syndromem demence k. Anamnestický rozhovor l.

Zákon o zdravotních službách 372/2011 - vymezení zdravotní péče, její druhy a formy m. Práva pacienta n.

Struktura lidských potřeb, hospitalismus, o. Priority podpory lidí s omezenou soběstačností, komunikační a senzorická deprivace p.

Pojetí stáří, gerontologie, geriatrie q. Geriatrická křehkost (frailty) r.

Gerontopsychiatrie, syndrom demence s. Nevhodné zacházení se starými lidmi, elder abuse and neglect, ageismus t.

Tzv. geriatričtí obři u. Dlouhodobá péče na zdravotně sociálním pomezí a její vývojové trendy v.

Systém integrovaných podpůrných služeb (SIPS) w. Home care, pečovatelská služba, tísňová péče, respitní služby x.

Osamělost, samota, autonomie v kontextu zdravotní péče y. Umírání a paliativní péče z.

Varovné příznaky (red flags) kardiovaskulárních a cerebrovaskulárních chorob - identifikace životního ohrožení v terénní praxi (streetwork)

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem předmětu je zprostředkovat znalosti k celostnímu pohledu na zdraví a poruchy zdraví a na člověka jako bio-psycho-sociální jednotku. Kurz seznamuje se základní historií a podstatou lékařství, se zásadami klinické komunikace a etiky, s právní úpravou poskytování zdravotní péče, přináší poznatky z biologie a fyziologie člověka, zdraví a vybraných onemocnění a představuje základní odbornou terminologii. Speciálně je probrána problematika demografické změny a gerontologie, soběstačnosti, zdravotního postižení a dlouhodobé péče zdravotně sociální. Nedílnou součástí kurzu je humanistický a společensko-vědní pohled na zdravotní problematiku, který se zobrazuje v celé řadě uměleckých děl a životních příběhů. Práce s příběhy a jejich reflexe je druhým stavebním kamenem kurzu vedle odborné lékařské problematiky.

Vymezení pojmů: zdraví, nemoc, postižení, norma a odchylka od normy, léčení a postižení

Historický vývoj zdravotnictví – medicína, chirurgie, porodnictví, ošetřovatelství

Základy medicínské terminologie

Vzájemný vliv těla a psychiky – psychická nadstavba somatických nemocí, psychosomatické poruchy

Vztah důvěry mezi pacientem a lékařem (zdravotníkem, soc. pracovníkem) jako předpoklad úspěšného léčení

Medicína vědecká (západní) a alternativní postupy

První rozhovor s pacientem (klientem) – anamnéza, základní vyšetření

Choroby jednotlivých systémů

Základy genetiky

Základy bioetiky, Hippokratova přísaha a dnešní lékařský slib

Etická problematika počátků lidského života, léčení a konců lidského života