Kurz seznámí studenty s teoretickými východisky sociální práce s rodinou. Studenti si osvojí základní odborné znalosti týkající se partnerství, manželství a rodičovství. Dále budou seznámeni s vybranými tématy rodin ve specifických situacích – např. rozvod, domácí násilí. Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti týkající se hodnocení situace rodiny a principů plánování práce s rodinou. Část výuky bude zaměřena na hodnocení zdrojů, vývoje a rizika pro dítě a na plánování sociální práce s dítětem a rodinou. V neposlední řadě budou studenti seznámeni s faktory, které jsou významné při doporučování profesionální podpory dítěte či rodiny.
• Podoby a vývoj rodinného soužití v současné západní civilizaci, partnerský vztah, manželství – základní pojmy
• Rodina, vztahy a procesy v rodině, rodičovství
životní cyklus rodiny, projevy problematických vztahů v rodině, projevy funkčních vztahů v rodině, hranice, koalice v rodině, rodinné mýty, rituály, rodinná teritorialita, výchovné styly
• Syndrom týraného a zneužívaného dítěte definice, znaky, projevy u dětí, další formy CAN, možnosti intervence
• Domácí násilí definice, dělení, příčiny a znaky, dynamika domácího násilí, osoba ohrožená a osoba násilná, dítě jako svědek, právní prostředky ochrany před DN, bezpečnostní plán, formy práce a úloha OSPOD, zásady práce s účastníky
DN, sociální služby
• Náhradní rodinná péče a ústavní péče vymezení pojmu, formy náhradní rodinné péče, vzdělávání pěstounů, rodičovství NRP, předpoklady úspěšné NR, systém a zařízení institucionální výchovy
• Rozvod v rodině vymezení, příčiny, druhy, dopady, syndrom zavrženého rodiče, úloha OSPOD, odborná pomoc, mediace
• Metody SP s rodinou obecné zásady, neutralita při práci s rodinou, etapy sociální práce s rodinou
• Problém objektivity a norem při posuzování rodiny povaha teorií, pojmy popisují funkčnost rodiny, průsečík norem, problém objektivity hodnotitele, situace určující cíle hodnocení, podnět k hodnocení, hodnocení jako proces, rozsah hodnocení, potřebný čas, možné roviny hodnocení, prostředí, model v ČR
• Metody využitelné k posuzování rodiny základní metody, zásady veden í rozhovoru s dospělými a dětmi, specifika dle věkových skupin
• Sociální práce s rodinou v kontextu sociálně-právní ochrany dětí rodičovská zodpovědnost, vymezení SPOD, cílová skupina SPOD, preventivní a poradenská činnost OSPOD, povinnost pracovníků OSPOD, ZDVOP, individuální plán –IPOD, případová konference
• Hodnocení vývoje dítěte multidisciplinární hledisko, hodnocení podle potřeb dítěte, hodnocení vývojové
úrovně, doporučená struktura údajů –zdravotní, psychický stav, osobnostní, morální a sociální vývoj
• Doporučené postupy pro hodnocení rodiny rozdíl mezi sociálním šetřením a návštěvou v rodině a home-visiting hodnocení jednotlivých aspektů fungování rodiny
• Rozhodování o podpoře rodin, rodinné konference, videotrénink interakcí faktory významné při doporučování profesionální podpory rodiny, způsoby podpory rodiny