Charles Explorer logo
🇬🇧

Basics of crisis intervention

Class at Protestant Theological Faculty |
RPKN448

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem předmětu je zprostředkovat studentům přehled a orientaci v krizových situacích a metodických postupech vedoucích k jejich řešení. Výuka nabízí studentům teoretické poznatky týkající se krize a krizové intervence a zároveň využívá praktických nácviků zaměřených na řešení modelových případů krizové intervence. Na konci kurzu budou mít studenti základní informace o krizi, její typologii a přístupech k ní. Budou mít přehled o možnostech, jak krizi zvládnout. Získají teoretické základy krizové intervence a přehled o způsobech navázání kontaktu s klientem v krizi a principech vedení rozhovoru s člověkem v krizi. Budou se orientovat v síti služeb poskytující krizovou pomoc.

1. Krize pojetí a definice krize, symptomy krize, spouštěče krize

2. Krize z hlediska trvání v čase a její fáze typy krizí podle způsobu manifestace a průběhu, typy krizí podle stupně závažnosti, fáze krize, syndrom psychického ohrožení, dynamické zúžení psychického pole a jeho projevy

3. Řešení krize přirozené vyrovnávací strategie spojené se stresem a zátěží, přirozené mechanismy chránící před fyzickou a psychickou bolestí, inventář adaptivních a vědomých strategií, které lze při zátěži a krizi využít

4. Odborná pomoc v krizi historie a definice krizové pomoci, základní charakteristiky a principy odborné krizové pomoci, cíl krizové pomoci, formy odborné krizové pomoci, prezenční a distanční forma a jejich dělení

5. Krizová intervence definice krizové intervence, její principy a výchozí body, telefonická krizová intervence, její výhody a meze, typy telefonátů na krizové lince, lůžkové krizové služby

6. Základní postupy v krizové intervenci struktura kontaktu s klientem v krizi, základní postupy v krizové intervenci – struktura konzultace, obecná doporučení pro kontakt s klientem, příprava na rozhovor, navázání kontaktu s klientem, efektivní komunikace – aktivní naslouchání, typy otázek

7. Práce s emocemi při kontaktu s klientem v rámci KI práce s emocemi obecně, pláč, strach a úzkost, panická úzkost, agrese a reakce krizového interventa na tyto emoce a projevy emocí

8. Základní orientace v situaci klienta postavení pracovníka krizové intervence, zjištění základních souvislostí, zakázka klienta, specifické techniky KI, ukončení kontaktu s klientem, pracovník krizové intervence

9. Práce se sebevražednými klienty rozlišní pojmů sebevražda, presuicidální syndrom, sebevražedné myšlenky, sebevražedné tendence, sebevražedný pokus, rizikové faktory sebevražedného myšlení, obecné zásady pro práci se sebevražednou tematikou