Témata, povinná literatura kurzu a časový plán kurzu 1. téma – 4.10.2016
Úvod do kurzu
Sociologie jako vědní obor společenských v ěd
Jak číst odborný text 2. téma – 11.10.2016
Sociologická imaginace (C.W.Mills)
Literatura:
Mills, C.W. 2002: Sociologická imaginace. Praha: Slon.
Kap. 1 (s.7-31) 3. Téma – 18.10.2016
Člověk ve společnosti
Literatura
Berger, P.L. 2003: Pozvání sociologie. Barrister & Principál, s.73-97 (kap. Sociologická perspektiva – člověk ve společnosti) 4. téma -25.10.2016
Člověk ve společnosti: R. Merton, sociální struktura
Literatura
Merton, R. 2000: Studie ze sociologické teorie. Praha: Slon, s. 132-147 (kap. Sociální struktura a anomie) 5. téma – 1.11.2016
Člověk ve společnosti: P.Berger, T.Luckmann, instituce
Literatura:
Berger, P. a Luckmann, T. 1999: Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, s. 81-104. 6. téma – 8.11.2016
Společnost v člověku
Literatura:
Berger, P.L. 2003: Pozvání sociologie. Barrister & Principál, s. 99-115 (kap. Sociologická perspektiva – společnost v člověku). 7. téma - 15.11.2016
Společnost v člověku: P.Berger, T.Luckmann, sociální identita
Literatura
Berger, P. a Luckmann, T. 1999: Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, s. 170-180 (kap. Teorie identity) 8. téma – 22.11.2016
Společnost v člověku: E.Goffman, osobní identita
Literatura
Goffman, E. 2003: Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha: Slon, s. 69-87. 9. téma – 29.11.2016
V jaké společnosti žijeme? Post/Modernita a její současné formy
Literatura:
Harrington, A. a kol. 2006: Moderní sociální teorie. Praha: Portál, s. 337-383 (kap. Modernita a postmodernita: I. část, 10. téma – 6.12.2016
Z. Bauman – tekutost modernity
Literatura:
Bauman, Z. (2002): Tekutá modernita. Praha: Mladá Fronta, s. 9-30. 11. téma – 13.12.2016
U. Beck – riziková společnost
Literatura:
Beck, U. (2004): Riziková společnost. Praha: Slon. 12. téma – 20.12.2016
A. Giddens – o reflexivitě v moderní společnosti
Literatura:
Giddens, A. 1998: Důsledky modernity. Praha: Slon, s. 11-52 (kap. I).
Veškeré studijní materiály a informace ke kurzu najdete v Moodlu FHS.
This course focuses on the concept of sociological imagination defined by C. Wright Mill, aiming to introduce students to the way in which sociology reflects on and analyses social reality. Through an analysis of such topics as social interaction, gender, class, family and marriage, deviation and punishment, sociological imagination is presented as a tool of critical thinking.
The course is designed for students to develop their abilities to apply sociological concepts and theories in order to grasp the social reality and action, to approach sociological research critically, to select appropriate empirical evidence to support sociological arguments; as well as to define appropriate research questions.