* Přehled témat přednášek:
1) Teoretický a terminologický úvod - tradiční lidová kultura nebo kultury?
2) Evropská etnologie, etnografie a národopis: vědecký zájem o lidovou kulturu
3) Vývoj lidové kultury v raném novověku a reformy lidové kultury
4) Civilizační teorie Norberta Eliase
5) Disciplinační teorie Michela Foucalta
6) Lidová hudba a lidová píseň
7) Narativní folklorní látky
7) Zvykosloví, rituály, teorie Michala Bachtina
8) Problematika hmotné kultury
9) Muzea, skanzeny a archeoparky: muzealizace lidové kultury
10) Folklorismy a folklorní hnutí: umělecké využití a revitalizace lidové kultury
12) Prohlídka Národopisného muzea * Výběrová literatura: Bachtin, Michal M.: Francois Rableais a lidová kultura středověku a renesance. Praha
2007. Bendix, R.: In Search of Authenticity. Formation of Folklore Studies. Madison
1997. Bogatyrev, P.: Souvislosti tvorby. Praha
1971. Burke, P.: Lidová kultura v raně novověké Evropě. Praha
2005. Československá vlastivěda. Díl III. Lidová kultura. Praha
1968. Dorson, R. M.: Folklore and Folklife. An Introduction. Chicago
1972. Dvořák, K.: Nejstarší české pohádky. Praha
2001. Georges, R. - Jones, O.: Folkloristics. An Introduction. Indianapolis
1995. Janeček, P.: Černá sanitka a jiné děsivé příběhy. Současné pověsti a fámy v České republice. Praha
2006. Leščák, M. - Sirovátka, O.: Folklór a folkloristika. Bratislava
1982. Lidová kultura. Národopisná encyklopedie Čech, Moravy a Slezska. Díl I. - III. Praha
2007. Propp, V. J.: Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany
1999. Sirovátka, O.: Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno 1998 Uther, H.-J.: The Types of International Folktales. Helsinki
2004. Votruba, A.: Namažeme školu špekem. Současná folklorní poezie dětí. Praha
2009.
Prezentovaný kurz se zabývá konceptem tradiční lidové kultury s důrazem na oblast Evropy. Tradiční lidovou kulturou jsou v kurzu rozuměny nejen koncepty vypracované historickými vědami, jako je evropská etnologie (etnografie, národopis) a kulturní historie, ale i konceptualizace předkládané vědami společenskými, jako je sociální antropologie a historická sociologie, a vědami humanitními, jako jsou folkloristika a literární nebo hudební věda.
Hlavním cílem kurzu je představit široká významová pole, ve kterých se koncept tradiční lidové kultury a lidovosti pohyboval a pohybuje: od čistě historického, časově, geograficky a sociálně jasně definovatelného fenoménu přes obecnější uchopení zdůrazňující univerzálnost kultury lidového typu a její vázanost na specifické normy, stereotypy a modely chování, které nelze spojovat s konkrétní historickou, geografickou či sociální formací.
Nedílnou součástí návazného kurzu je i nástin základních uchopení tradiční lidové kultury ve 20. století: od folklorismů a folklorních hnutí, přes muzeologickou problematiku, až k odbornému zájmu o tradiční lidovou kulturu a její projevy.