Charles Explorer logo
🇨🇿

Tradiční lidová kultura I.

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBA091

Sylabus

* Přehled témat přednášek:

1) Teoretický a terminologický úvod - tradiční lidová kultura nebo kultury?

2) Evropská etnologie, etnografie a národopis: vědecký zájem o lidovou kulturu

3) Vývoj lidové kultury v raném novověku a reformy lidové kultury

4) Civilizační teorie Norberta Eliase

5) Disciplinační teorie Michela Foucalta

6) Lidová hudba a lidová píseň

7) Narativní folklorní látky

7) Zvykosloví, rituály, teorie Michala Bachtina

8) Problematika hmotné kultury

9) Muzea, skanzeny a archeoparky: muzealizace lidové kultury

10) Folklorismy a folklorní hnutí: umělecké využití a revitalizace lidové kultury

12) Prohlídka Národopisného muzea * Výběrová literatura: Bachtin, Michal M.: Francois Rableais a lidová kultura středověku a renesance. Praha

2007. Bendix, R.: In Search of Authenticity. Formation of Folklore Studies. Madison

1997. Bogatyrev, P.: Souvislosti tvorby. Praha

1971. Burke, P.: Lidová kultura v raně novověké Evropě. Praha

2005. Československá vlastivěda. Díl III. Lidová kultura. Praha

1968. Dorson, R. M.: Folklore and Folklife. An Introduction. Chicago

1972. Dvořák, K.: Nejstarší české pohádky. Praha

2001. Georges, R. - Jones, O.: Folkloristics. An Introduction. Indianapolis

1995. Janeček, P.: Černá sanitka a jiné děsivé příběhy. Současné pověsti a fámy v České republice. Praha

2006. Leščák, M. - Sirovátka, O.: Folklór a folkloristika. Bratislava

1982. Lidová kultura. Národopisná encyklopedie Čech, Moravy a Slezska. Díl I. - III. Praha

2007. Propp, V. J.: Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany

1999. Sirovátka, O.: Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno 1998 Uther, H.-J.: The Types of International Folktales. Helsinki

2004. Votruba, A.: Namažeme školu špekem. Současná folklorní poezie dětí. Praha

2009.

Anotace

Prezentovaný kurz se zabývá konceptem tradiční lidové kultury s důrazem na oblast Evropy. Tradiční lidovou kulturou jsou v kurzu rozuměny nejen koncepty vypracované historickými vědami, jako je evropská etnologie (etnografie, národopis) a kulturní historie, ale i konceptualizace předkládané vědami společenskými, jako je sociální antropologie a historická sociologie, a vědami humanitními, jako jsou folkloristika a literární nebo hudební věda.

Hlavním cílem kurzu je představit široká významová pole, ve kterých se koncept tradiční lidové kultury a lidovosti pohyboval a pohybuje: od čistě historického, časově, geograficky a sociálně jasně definovatelného fenoménu přes obecnější uchopení zdůrazňující univerzálnost kultury lidového typu a její vázanost na specifické normy, stereotypy a modely chování, které nelze spojovat s konkrétní historickou, geografickou či sociální formací.

Nedílnou součástí návazného kurzu je i nástin základních uchopení tradiční lidové kultury ve 20. století: od folklorismů a folklorních hnutí, přes muzeologickou problematiku, až k odbornému zájmu o tradiční lidovou kulturu a její projevy.