1) Úvod do studia hudby Romů;
2) hudba indických Domů;
3) Romové na Předním východě;
4) Úvod k hudbě balkánských Romů;
5) Balkánští Romové 2;
6) Balkánští Romové 3;
7) Hudba ruských Romů;
8) tradičné hudba středoevropských Romů;
9) Hudební příspěvek k romské etnoemancipaci;
10) Romové ve Španělsku;
11) Filmový obraz Romů-hudebníků;
12) opakování. Literatura: Povinná: Jurková, Z. a kol.: Cesty romské hudby. Praha
2004. Jurková, Zuzana: "Myth of Romani Music in Prague." Urban People. 2009, vol. 11, no. 2, p. 351-377. Doporučená: Jurková, Zuzana (ed.) Romská hudba na přelomu tisíciletí. Praha: Slovo
21.
2003. Helbig, Adriana: "Representation and Intracultural Dynamics: Romani Musicians and Cultural Rights Discourse in Ukraine." In Music and Cultural Rights. (Ed. Andrew Weintraub and Bell Yung), Urbana: University of Illinois Press, p. 269-295.
2009. Radulescu, Speranta: "What Is Gypsy Music? (On Belonging, Identification, Attribution, and the Assumption of Attribution)". In Romská hudba na přelomu tisíciletí/Romani Music at the Turn of the Millenium, (ed. Z. Jurková), Praha: Slovo21, p. 15 - 20, 79 -
84.
2003.
This course provides a basic insight into the musical styles of Roma around the world. As it is usual in ethnomusicology, these styles are presented from different aspects (as manifestations of main cultural values, as results of individual as well as collective social behavior, and as a sound phenomena), which are all interconnected.