Charles Explorer logo
🇨🇿

Úvod do hudební analýzy a transkripce v etnomuzikologii

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBA149

Sylabus

Rozvrh přednášek: 1)Úvod - proč přepisovat a analyzovat hudbu? 2)Muzikologie x Etnomuzikologie   3)Počátky zájmu o sběr a zápis hudby - úvod do dějin etnomuzikologie; Písňové sběratelství a hudební folkloristika x hudební antropologie 4)Výhody a nevýhody transkripce, konec transkripce? Muzikologický x antropologický přístup 5)Hudební analýza a složky hudby: melodika 6)Hudební kinetika 7)Harmonie a polyfonie 8)Barva a dynamika 9)Hudební nástroje 10)Hlas a zpěv 11)Hudební forma a stavba 12)Závěrečná prezentace studentských analýz  

Povinná literatura:

Myers, H., Ethnomusicology. An Introduction, London: Grove, 1993.

Wade, B. C., Thinking Musically, London: Oxford University Press, 2013.

Doporučená literatura:

Kaufman Shelemay, K., Musical Transcription. The Garland Library of Reading in Ethnomusicology,  New York & London: Garland Publishing, 1990.

Hons, M., Hudební analýza, Praha: Togga, 2010.  

Další doporučená literatura: Feld, Steven. 1984. "Sound Structure as Social Structure". Ethnomusicology 28 (3): 383-409. Hood, Mantle. 1963. "Musical Significance". Ethnomusicology 7 (3): 187-192 a List, George. 1963. "The Musical Significance of Transcription". Ethnomusicology 7 (3): 193-197. Jairazbhoy, Nazir A. 1977. "The "Objective" and "Subjective" View in Music Transcription". Ethnomusicology 21 (2): 263-273. Koetting, James. 1970. "Analysis and Notation of West African Drum Ensemble Music" in Selected Reports in Ethnomusicology 1 (3), p. 116-146. List, George and Eve. 1994. "Otto Abraham and E.M. Hornbostel: Suggested Methods for the Transcription of Exotic Music." Ethnomusicology 38 (3): 425-456. List, George. 1974. "The Reliability of Transcription". Ethnomusicology 18 (3): 353-377. Merriam, Alan P. 1964. Anthropology of Music. Evanston: Northwestern University Press. Nettl, Bruno. 2002. The Study of Ethnomusicology. Thirty-one Issues and Concepts. Urbana and Chicago: University of Illinois Press. Reid, James. 1977. "Transcription in a New mode". Ethnomusicology 21 (3): 415-433. Seeger, Charles. 1958. "Prescriptive and Descriptive Musical Writing". Musical Quarterly (44): 184-195. Sipos, János. 2007. "A Lament from Bartók's Anatolian Collection and Its Musical Background". Studia Musicologica 48 (1/2): 201-213. "Symposium on Transcription and Analysis: A Hukwe Song with Musical Bow". 1964. Ethnomusicology 8 (3): 223-277. Widdess, Richard. 1994. "Involving the Performers in Transcription and Analysis: A Collaborative Approach to Dhrupad". Ethnomusicology 38 (1): 59-79. Zenkl, Luděk. 1999. ABC hudebních forem. Praha: Editio Praga.

Anotace

Podle pojetí etnomuzikologa Alana P. Merriama je zvuk (sound) – vedle chování (behavior) a konceptualizace

(conceptualization) – jednou z dimenzí hudby chápané jako expresivní forma vyjádření kulturních významů. Ve výkladu se prostřednictvím studia doporučených textů, společného poslechu a rozboru hudebních ukázek napříč hudebními žánry i kulturami budeme věnovat problematice přepisu (transkripce) a analýzy hudby v etnomuzikologii. Cílem kurzu je uvedení do soustředěného a reflektovaného poslechu hudebního zvuku, poznání výhod i limitů transkripce a pokus o analýzu jednotlivých složek hudby i postihnutí základů její formální stavby.