Charles Explorer logo
🇨🇿

Politiky identit

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBA207

Sylabus

 Sylabus 2017/2018

POZOR: přesné pořadí přednášek není definitivní, bude známo na začátku semestru   1.      4. 10. První hodinu s omluvou ruším. Kurz začne ve druhém týdnu, tj. 11. 10. 2017 2.      11. 10. Představení kurzu, sylabus, požadavky. Co jsou identitní politiky? 3.      18. 10. Kolonialismus, orientalismus a reprezentace „Druhého“ 4.      25. 10. Národ jako určující identitní kategorie moderní Evropy? 5.      1. 11. Mobilizace etnických identit, etnorevitalizace 6.      8. 11. Hnutí „původního obyvatelstva“ (Martin Heřmanský) 7.      15. 11. Feministické hnutí - gender a politiky „rodu“ (Ema Hrešanová) 8.      22. 11. Židé a židovství – (ne)náboženské identifikace (Hedvika Novotná) 9.      29. 11. Enviromentální hnutí (Arnošt Novák) 10.  6. 12. Lidé-a-věci (Jakub Grygar)

Literatura:

·         MOSER, I.; LAW, J. (2000): Manažer a jeho moci. Biograf (22): 41 odst. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanek.php?clanek=2202

·         BÚRIKOVÁ, Z.; MILLER, D. 2013. Au pair. Praha : SLON. Kapitoly Barbora, Pseudorodinný vztah a Pokoj pro au-pair 11.  13. 12. Právo na město I. Prostorová moc, stigmatizace, marginalizace (Michal Lehečka) 12.  20. 12. Právo na město II. Lokální politiky a strukturace (sociálního) prostoru (Michal Lehečka 13.  3. 1. Sociální hnutí (host?) 14.  10. 1. Shrnutí kurzu  

K části přednášek bude zadána povinná četba (vždy s dostatečným předstihem).   

LITERATURA  

Povinná  

ERIKSEN, T. H. (2007): Antropologie multikulturních společností. Rozumět identitě. Praha/Kroměříž: Triton  

Povinná literatura k přednáškám  

BÚRIKOVÁ, Z.; MILLER, D. 2013. Au pair. Praha : SLON. Kapitoly Barbora, Pseudorodinný vztah a Pokoj pro au-pair  

MOSER, I.; LAW, J. (2000): Manažer a jeho moci. Biograf (22): 41 odst. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanek.php?clanek=2202      

Doporučená základní výkladová literatura (dostupná z velké části ve moodle k ústní zkoušce z antropologie v rámci SVIP)  

·         Martin Alcoff, Linda, Michael Hames-Garcia, Satya P. Mohanty, and Paula M. L. Moya, eds. (2006). Identity politics reconsidered. New York: Palgrave Macmillan.  

·         Barša, P. (2006): Konstruktivismus a politika identity. AntropoWebzin (1-2), str. 21 – 35. Dostupné z: http://www.antropoweb.cz/media/webzin/webzin_1-2_2006/03_barsa.pdf  

·         Brubaker, R. (2003): „Přehodnocení národní identity. Národ jako institucionalizovaná forma, praktická kategorie, nahodilá událost“. In Hroch, M. (ed.). Pohledy na národ a nacionalismus. Praha, Sociologické nakladatelství (SLON), str. 375-386.  

·         Kanovský, M. (2004): Etnická identita, kognitívny prístup a terénny výskum: Ako na to? Etnologické rozpravy (2), str. 11 – 25.  

·         Kouba, M. (2012): „Antické labyrinty moderní makedonské identity“. In Gabriela Fatková (et al.). Balkán a nacionalismus, str. 57 – 77.  

·         Mácha, P. (2007): Los Comanches de Nuevo México: hybridita, autenticita a politika identity v Novém Mexiku, Český lid (2), 141 – 156.  

·         Sociální studia 7/2002. Politika rodu a sexuální identity (http://socstudia.fss.muni.cz/?q=content/politika-rodu-sexu%C3%A1ln%C3%AD-identity)  

·         Szaló, C. (2007): Transnacionální migrace: proměny identit, hranic a vědění o nich. Brno, centrum pro studium demokracie a kultury (CDK)  

·         Van Baar, H. (2008): Cesta z amnézie? Evropeizace a uznání romské minulosti a přítomnosti. Biograf 45, 32 odst.  

·         Zandlová, M. (2015): Etnická mobilizace a politiky identit. Aromuni v Bulharsku. Praha: Fakulta humanitních studií  

Anotace

Kurz vychází z předpokladu, že nejrůznější (kolektivní) identity a loajality nejsou lidem vrozeny, nýbrž sociálně konstruovány. Toto konstruování se může dít různými způsoby – v kurzu se zaměříme na záměrné, cílené snahy a strategie, jejichž prostřednictvím někteří aktéři sociálně zvýznamňují a prosazují uznání určité identity jako rovnoprávné, zakládající nebo naopak narušující legitimní uspořádání (sociálního) světa. V užším smyslu lze hovořit o emancipačních hnutích.

Budeme tedy věnovat pozornost různým sociálním procesům a jevům (etnorevitalizace, separatismus, sociální hnutí, náboženský fundamentalismus atd.) a konceptům, které mohou zprostředkovat jejich analytický výklad a pochopení (např. „etnicita“, „národní identita“, „gender“, „třída“, „kapitál“, „sociální rámování“ atd.). Některá témata přednesou hostující vyučující, kteří se na danou oblast specializují. Oborově budeme vycházet nejvýrazněji ze sociální a kulturní antropologie.