V rámci kursu se studenti seznámí s literaturou z oblasti vývojové psycholingvistiky a pedagogické psychlogie.Cílem kursu je umožnost studentům porozumět zákonitostem a mechanismům, které ovlivňují vývoj počátečního čtení a psaní v psycholingvistické perspektivě. Kurz tak vytváří znalostní zázemí pro přípravu bakalářské práce k tématu vývoje čtenářských, pisatelských či pregramotnostních dovedností, ale i k tématu vývoje jazykových schopností či tématům obsahově blízkým. Student bude v průběhu kurzu potřebovat alespoň minimální znalost agngličtiny, aby mohl v angličtině číst (alespoň orientačně) vybrané odborné texty.
Obsah kurzu připravuje studenta k ústní části SVIP- resp. k některým jeho tématům z psychologie.
Kurz sestává z bloku přednášek a seminárních setkání k vybraným tématům, ke kterým existují studijní opory v Moodle. Studijní opory jsou zpřístupněny po ukončení zápisu do kurzů v ZS.
Tento kurz seznamuje studenta s poznatky a metodami výzkumu gramotnosti (čtení a psaní) v současné vývojové psychologii a psycholingvistice. Vývoj gramotnostích dovedností je tedy studován v širším rámci vývoje jazykových schopností a kognitivních procesů.
V průběhu kurzu mají studenti příležitost studovat a porozumět vývoji raných gramotnostích dovedností v předškolním a raném školním věku a také problematice rizikových faktorů ve vývoji gramotnosti. Zvláštní pozornost je v průběhu kurzu věnována metodám výzkumu jazykových a gramotnostích dovedností tak, aby kurz umožňoval systematickou přípravu na SVIP.