Charles Explorer logo
🇨🇿

Gender, média a populární kultura

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBA250

Sylabus

GENDER, MÉDIA A POPULÁRNÍ KULTURA  

Vyučující: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D.

Kontakt: iva.baslarova@seznam.cz  

Předpoklad úspěšného zakončení dodržení docházky aktivní účast na seminářích průběžné plnění úkolů písemný test

Anotace

Kurz si klade za cíl představit základní přístupy k mediální konstrukci genderu. Zabývá se jí ve vztahu k mediálním obsahům, publiku a produkci, přičemž specifickou část představují nová média. Každý blok se zabývá teoretickou reflexí dané problematiky, představuje také empirická data a příklady z praxe.  

Akademická integrita:

Dodržování pravidel správného odkazování použitých zdrojů je součástí akademické etické integrity. Jakékoliv případy plagiátorství, ať úmyslného či neúmyslného, jsou nepřípustné a budou postoupeny děkance FHS UK a etické komisi k projednání a řešení. Při nejasnostech ohledně správného citování a odkazovaná konzultujte příručku Stylistika, Argumentace a akademické psaní (ed. Knotková-Čapková a kol., 2007).     1. týden (4. října)

Úvod do tematiky, média a společnost, funkcionalistické přístupy – liberální, radikální a alternativní perspektivy

Povinná literatura:

Zoonen van, L. Feminist Media Studies. London: SAGE, 1994, s. 11–27.

Messner, M. A. Barbie Girl versus Sea Monsters: Children Constructing Gender. Gender and Society, Vol. 14, No. 6, Dec. 2000.

Binková, P. Feministická perspektiva v mediálních studiích. Revue pro média, č. 9, r. 2004, Host, Brno.

Doporučená literatura:

McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2002, kapitola 3.

A Propaganda Model. In: Herman, E., Chomsky, N.: Manufacturing Consent. Pantheon, 1988.

Defining Media Events. In: Dayan, D. a Katz, E.: Media Events. Harvard, Harvard University Press, 1992.

Renzetti, C. M., Curran, D. J. Ženy, muži a společnost. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2003. 2. týden (11. října)

Média a konstrukce identity

Povinná literatura:

Morley, D. Family Television. Chapter 6: Television and Gender.

Berger, P., Luckman, T. Sociální konstrukce reality. Centrum pro studium demokracie a kultury, Praha, 1999, str. 51–128.

Doporučená literatura:

Hall, S.: Introduction: Who Needs „Identity“? In: Hall, S. a du Gay, P. (eds.): Questions of Cultural Identity. Londýn, Sage, 1997.

Gilroy, P.: British Cultural Studies and the Pitfalls of Identity. In Curran, J., Morley, D. a Walkerdine, V. (eds.): Cultural Studies and Communications. Londýn, Arnold, 1996.   3. týden (18. října)

Feministické kritiky médií

Povinná literatura: van Zoonen, L.: Feminist Perspectives on the Media. In: Curran, J. a Gurevitch, M.: Mass Media and Society. Londýn, Arnold 1996.

Bruin de, M., Ross, K. (eds.). Gender and Newsroom Cultures. Identities at Work. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, Inc, 2004.

Doporučená literatura:

Gallagher, M. (ed.). Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2005. World Association for Christian Communication (WACC). London, 2005.

Kellner, D.: Cultural Studies, Multiculturalism and Media Culture. In Dines, G. a Humez, J. M. Gender, Race and Class in Media. Londýn: Sage, 1995.   4. týden (25. října)

Mediální obsahy

Povinná literatura:

Fiske, J. a Hartley, J.: Reading Television. Londýn, Routledge, 1978.

Doporučená literatura:

McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2002, kapitoly 9 a 10.   5. týden (1. listopadu)

Konstrukce genderu v mediálních textech: reklama

Povinná literatura:

Smith, G. 1996. „Gender Advertisements Revisited: A Visual Sociology Classic.“ Electronic Journal of Sociology [online] 2(1). Dostupné z:

< http://www.sociology.org/content/vol002.001/smith.html >

Baudrillard, J.: Simulace, simulakra a reverzibilita. In Dokonalý zločin. Olomouc: Periplum, 2001, s. 157–180.

Doporučená literatura:

Goffmann, E.: Gender Advertisements. New York: Harper and Row Publishers, 1976, s. 1–24.

Katz, J.: Advertising and the Construction of Violent White Masculinity. In Dines, G. a Humez, J. M. (1995). Gender, Race and Class in Media. Londýn: Sage.   6. týden (8. listopadu)

Konstrukce genderu v mediálních textech: tzv. ženské žánry, quality TV a feministická filmová kritika

Povinná literatura:

Lowery, M. M.: The Traditional Romance Formula. In Dines, G. a Humez, J.M. (1995). Gender, Race and Class in Media. Londýn: Sage.

Doporučená literatura:

Mulvey, L.: Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen. 16(3), 1975.

Laurentis de, T. Desire in Narrative. In Alice Doesn′t. Bloomington: Indiana University Press, 1984.   7. týden (15. listopadu)

Konstrukce genderu v mediálních textech: mediální organizace

Povinná literatura:

Goldsmiths Media Group: Media Organisations in Society: Central Issues. In: Curran, J. (ed.): Media Organisations in Society. London: Arnold, 2000, s. 25–38.

Doporučená literatura:

Pollak. R. W. What’s in a Pseudonym? In Dines, G. a Humez, J. M. Gender, Race and Class in Media. Londýn: Sage, 1995.   8. týden (22. listopadu)

Gender a publika

Povinná literatura:

Ang, Ien. 2003. "Melodramatic Identifications: Televison Fiction and Women's Fantasy". In Brunsdon, Charlotte, D'Acci, Julie, Spigel, Lynn (eds.). Feminist Television Criticism. Oxford: Oxford University Press.

Eco, Umberto. 2004. Jak interpretovat seriály. In Meze interpretace. Praha: Karolinum.

Doporučená literatura:

Morley, D.: Changing paradigms in audience studies. In: Seiter, E., Borchers, H., Kreutyner, G. a Warth, E.M. (eds.): Remote Control. Londýn, Routledge, 1989.

Baslarová, I.: Divačka „růžové knihovny“: „U sci-fi žehlím, u Růžovky si sednu, ani se nehnu.“ Preference postav na základě genderového vztahování se publika Ordinace v růžové zahradě. In Mediální studia, I/2014.   9. týden (29. listopadu)

Gender a konzumace mediálních produktů: kult hvězd, fanouškovství a fandom

Povinná literatura:

Cann, V.: Girls and Cultural Consumption: ‘Typical Girls’, ‘Fangirls’ and the Value of Femininity, in Savigny, H., Warner, H. (eds.) The Politics of Being a Woman: Feminism, Media and 21st Popular Culture. New York: Palgrave Macmillan, 2015.

Doporučená literatura:

Geraghty, C.: Feminism and Media Consumption. In: Curran, J., Morley, D. a Walkerdine, V. (eds.) Cultural Studies and Communications. Londýn, Arnold, 1996.

Gmiterková, Š.: Filmová ctnost je blond: Jiřina Štěpničková (1930–1945). In Iluminace, č. 1, ročník 24, 2012.   10. týden (6. prosince)

Gender a konzumace mediálních produktů: žánry fantasy, sci-fi a postapo

Povinná literatura:

Bacon, S.: Becoming Vampire: Difference and the Vampire in Popular Culture. Oxford, New York: Peter Lang, 2017, kapitola 3.

Levine, E.: Buffy and the „New Girl Order“: Defining Feminism and Femininity. In Levine, E., Parks, L. (eds.) Undead TV: Essays on Buffy the Vampire Slayer. Duke University Press, 2007.

Doporučená literatura:

Elliott, J.: Becoming the Monster: Queer Monstrosity and the Reclamation of the Werewolf in Slash Fandom. In Revenant, Issue 2: Werewolves: Studies in Transformation, UK: Falmouth, 2017.   11. týden (13. prosince)

Gender jako fluidní kategorie: láska, násilí, sex a porno

Povinná literatura:

Lišková, K. Hodné holky se dívají jinam. Feminismus a pornografie. Praha, SLON, 2009, s. 138–164.   12. týden (20. prosince)

Gender a nová média – přehled

Povinná literatura:

Vochocová, L.: Witty divas, nice mothers and tough girls in a sexist world: experiencies and strategies of female influencers in online political debates. Media, Culture nad Society. I–16, SAGE, 2017. 

Dop

Anotace

Studující se v rámci kurzu seznámí se základními tematickými okruhy, vztahujícími se k úloze a funkci médií v populární kultuře v souvislosti s kategorií gender a dalšími kategoriemi sociální stratifikace. Osvojí si základní přístupy k mediální konstrukci genderu ve vztahu k mediálním obsahům, publiku a produkci.

Specifickou část bude představovat televize a nová média, konkrétně pak televizní seriály a žánry fantasy, sci-fi a postapo. Kromě teoretické reflexe dané problematiky budou výuku doplňovat rovněž empirická data a četné příklady z praxe, které budou vhodně ilustrovat danou tematiku.