Charles Explorer logo
🇬🇧

Gender, Media and Popular Culture

Class at Faculty of Humanities |
YBA250

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

GENDER, MÉDIA A POPULÁRNÍ KULTURA  

Vyučující: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D.

Kontakt: iva.baslarova@seznam.cz  

Předpoklad úspěšného zakončení dodržení docházky aktivní účast na seminářích průběžné plnění úkolů písemný test

Anotace

Kurz si klade za cíl představit základní přístupy k mediální konstrukci genderu. Zabývá se jí ve vztahu k mediálním obsahům, publiku a produkci, přičemž specifickou část představují nová média. Každý blok se zabývá teoretickou reflexí dané problematiky, představuje také empirická data a příklady z praxe.  

Akademická integrita:

Dodržování pravidel správného odkazování použitých zdrojů je součástí akademické etické integrity. Jakékoliv případy plagiátorství, ať úmyslného či neúmyslného, jsou nepřípustné a budou postoupeny děkance FHS UK a etické komisi k projednání a řešení. Při nejasnostech ohledně správného citování a odkazovaná konzultujte příručku Stylistika, Argumentace a akademické psaní (ed. Knotková-Čapková a kol., 2007).     1. týden (4. října)

Úvod do tematiky, média a společnost, funkcionalistické přístupy – liberální, radikální a alternativní perspektivy

Povinná literatura:

Zoonen van, L. Feminist Media Studies. London: SAGE, 1994, s. 11–27.

Messner, M. A. Barbie Girl versus Sea Monsters: Children Constructing Gender. Gender and Society, Vol. 14, No. 6, Dec. 2000.

Binková, P. Feministická perspektiva v mediálních studiích. Revue pro média, č. 9, r. 2004, Host, Brno.

Doporučená literatura:

McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2002, kapitola 3.

A Propaganda Model. In: Herman, E., Chomsky, N.: Manufacturing Consent. Pantheon, 1988.

Defining Media Events. In: Dayan, D. a Katz, E.: Media Events. Harvard, Harvard University Press, 1992.

Renzetti, C. M., Curran, D. J. Ženy, muži a společnost. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2003. 2. týden (11. října)

Média a konstrukce identity

Povinná literatura:

Morley, D. Family Television. Chapter 6: Television and Gender.

Berger, P., Luckman, T. Sociální konstrukce reality. Centrum pro studium demokracie a kultury, Praha, 1999, str. 51–128.

Doporučená literatura:

Hall, S.: Introduction: Who Needs „Identity“? In: Hall, S. a du Gay, P. (eds.): Questions of Cultural Identity. Londýn, Sage, 1997.

Gilroy, P.: British Cultural Studies and the Pitfalls of Identity. In Curran, J., Morley, D. a Walkerdine, V. (eds.): Cultural Studies and Communications. Londýn, Arnold, 1996.   3. týden (18. října)

Feministické kritiky médií

Povinná literatura: van Zoonen, L.: Feminist Perspectives on the Media. In: Curran, J. a Gurevitch, M.: Mass Media and Society. Londýn, Arnold 1996.

Bruin de, M., Ross, K. (eds.). Gender and Newsroom Cultures. Identities at Work. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, Inc, 2004.

Doporučená literatura:

Gallagher, M. (ed.). Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2005. World Association for Christian Communication (WACC). London, 2005.

Kellner, D.: Cultural Studies, Multiculturalism and Media Culture. In Dines, G. a Humez, J. M. Gender, Race and Class in Media. Londýn: Sage, 1995.   4. týden (25. října)

Mediální obsahy

Povinná literatura:

Fiske, J. a Hartley, J.: Reading Television. Londýn, Routledge, 1978.

Doporučená literatura:

McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2002, kapitoly 9 a 10.   5. týden (1. listopadu)

Konstrukce genderu v mediálních textech: reklama

Povinná literatura:

Smith, G. 1996. „Gender Advertisements Revisited: A Visual Sociology Classic.“ Electronic Journal of Sociology [online] 2(1). Dostupné z:

< http://www.sociology.org/content/vol002.001/smith.html >

Baudrillard, J.: Simulace, simulakra a reverzibilita. In Dokonalý zločin. Olomouc: Periplum, 2001, s. 157–180.

Doporučená literatura:

Goffmann, E.: Gender Advertisements. New York: Harper and Row Publishers, 1976, s. 1–24.

Katz, J.: Advertising and the Construction of Violent White Masculinity. In Dines, G. a Humez, J. M. (1995). Gender, Race and Class in Media. Londýn: Sage.   6. týden (8. listopadu)

Konstrukce genderu v mediálních textech: tzv. ženské žánry, quality TV a feministická filmová kritika

Povinná literatura:

Lowery, M. M.: The Traditional Romance Formula. In Dines, G. a Humez, J.M. (1995). Gender, Race and Class in Media. Londýn: Sage.

Doporučená literatura:

Mulvey, L.: Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen. 16(3), 1975.

Laurentis de, T. Desire in Narrative. In Alice Doesn′t. Bloomington: Indiana University Press, 1984.   7. týden (15. listopadu)

Konstrukce genderu v mediálních textech: mediální organizace

Povinná literatura:

Goldsmiths Media Group: Media Organisations in Society: Central Issues. In: Curran, J. (ed.): Media Organisations in Society. London: Arnold, 2000, s. 25–38.

Doporučená literatura:

Pollak. R. W. What’s in a Pseudonym? In Dines, G. a Humez, J. M. Gender, Race and Class in Media. Londýn: Sage, 1995.   8. týden (22. listopadu)

Gender a publika

Povinná literatura:

Ang, Ien. 2003. "Melodramatic Identifications: Televison Fiction and Women's Fantasy". In Brunsdon, Charlotte, D'Acci, Julie, Spigel, Lynn (eds.). Feminist Television Criticism. Oxford: Oxford University Press.

Eco, Umberto. 2004. Jak interpretovat seriály. In Meze interpretace. Praha: Karolinum.

Doporučená literatura:

Morley, D.: Changing paradigms in audience studies. In: Seiter, E., Borchers, H., Kreutyner, G. a Warth, E.M. (eds.): Remote Control. Londýn, Routledge, 1989.

Baslarová, I.: Divačka „růžové knihovny“: „U sci-fi žehlím, u Růžovky si sednu, ani se nehnu.“ Preference postav na základě genderového vztahování se publika Ordinace v růžové zahradě. In Mediální studia, I/2014.   9. týden (29. listopadu)

Gender a konzumace mediálních produktů: kult hvězd, fanouškovství a fandom

Povinná literatura:

Cann, V.: Girls and Cultural Consumption: ‘Typical Girls’, ‘Fangirls’ and the Value of Femininity, in Savigny, H., Warner, H. (eds.) The Politics of Being a Woman: Feminism, Media and 21st Popular Culture. New York: Palgrave Macmillan, 2015.

Doporučená literatura:

Geraghty, C.: Feminism and Media Consumption. In: Curran, J., Morley, D. a Walkerdine, V. (eds.) Cultural Studies and Communications. Londýn, Arnold, 1996.

Gmiterková, Š.: Filmová ctnost je blond: Jiřina Štěpničková (1930–1945). In Iluminace, č. 1, ročník 24, 2012.   10. týden (6. prosince)

Gender a konzumace mediálních produktů: žánry fantasy, sci-fi a postapo

Povinná literatura:

Bacon, S.: Becoming Vampire: Difference and the Vampire in Popular Culture. Oxford, New York: Peter Lang, 2017, kapitola 3.

Levine, E.: Buffy and the „New Girl Order“: Defining Feminism and Femininity. In Levine, E., Parks, L. (eds.) Undead TV: Essays on Buffy the Vampire Slayer. Duke University Press, 2007.

Doporučená literatura:

Elliott, J.: Becoming the Monster: Queer Monstrosity and the Reclamation of the Werewolf in Slash Fandom. In Revenant, Issue 2: Werewolves: Studies in Transformation, UK: Falmouth, 2017.   11. týden (13. prosince)

Gender jako fluidní kategorie: láska, násilí, sex a porno

Povinná literatura:

Lišková, K. Hodné holky se dívají jinam. Feminismus a pornografie. Praha, SLON, 2009, s. 138–164.   12. týden (20. prosince)

Gender a nová média – přehled

Povinná literatura:

Vochocová, L.: Witty divas, nice mothers and tough girls in a sexist world: experiencies and strategies of female influencers in online political debates. Media, Culture nad Society. I–16, SAGE, 2017. 

Dop

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Studující se v rámci kurzu seznámí se základními tematickými okruhy, vztahujícími se k úloze a funkci médií v populární kultuře v souvislosti s kategorií gender a dalšími kategoriemi sociální stratifikace. Osvojí si základní přístupy k mediální konstrukci genderu ve vztahu k mediálním obsahům, publiku a produkci.

Specifickou část bude představovat televize a nová média, konkrétně pak televizní seriály a žánry fantasy, sci-fi a postapo. Kromě teoretické reflexe dané problematiky budou výuku doplňovat rovněž empirická data a četné příklady z praxe, které budou vhodně ilustrovat danou tematiku.