Charles Explorer logo
🇨🇿

Tělo přirozené, deviantní, disciplinované: Vybraná témata antropologie těla

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBA264

Sylabus

1. 5/10 Představení kurzu, povinností, základního uvažování o těle v antropologii.

Šanderová, P. (2011). Tělesnost jako významný faktor procesu adopce. Praha, Sociologické nakladatelství (SLON), str. 16-25 (Tělesnost).

Výkonný výbor EASA (2016). "Proč je dobré mít antropologii." Český lid 103 (1):15-21.  

I. Tělo a sociální ne/řád   2. 12/10 Sociální řád, klasifikace a možnosti zacházení s tělem

Douglasová, Mary (2014) [1966]. Čistota a nebezpečí: Analýza konceptu znečištění a tabu. Malvern, str. 80-115 (Ohavnosti knihy Leviticus). 3. 19/10 Techniky těla  

Mauss, Marcel (2007) [1935]. Techniques of the body. In Farquhar, J. and Lock, M. Beyond the Body Proper, str. 50-68. 4. 26.10. Habitus, sociální pole, kapitál a vkus

Boudieru, Pierre (1998) [1994]. Teorie Jednání. Karolinum, Praha, str. 9-21 (Kapitola 1: Prostor společenský a prostor symbolický). 5. 2.11. Embodiment – Tělo jako základ kultury

Csordas, Thomas (1990). Embodiment as a paradigm for anthropology. Ethos, 18 (1), str. 5-18, 39-40. 9.11. Hodina z důvodu terénního výjezdu s kurzem „Anthropology of Food and the Art of Ethnographic Practice II.“ odpadá 6. 16/11 Od mučení k napravování, od viditelného k neviditelnému dohledu

Foucault, Michel (2000) [1975]. Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení. Dauphin, Praha, str. 275-315.  

II. Moc,  identita a gender   7. 23/11 Biomoc a medikalizace

Slepičková, Lenka, Šlesingerová, Eva a Iva Šmídová (2012). Biomoc a reprodukční biomedicína: konceptuální inspirace pro český kontext. Sociologický časopis/ Czech Sociological Review, Praha: Sociologický ústav AV ČR, 48 (1): 85-106. 8. 30.11. Gender a identita

Moore, L. Hentrietta (2001). Co se stalo se ženami a muži. Cargo 3 (4), str. 174-196. 9. 7.12.  Gender, reprodukce, porod

Hrešanová, Ema (2012). Genderovanost porodu jako příklad antropologického zkoumání lidské reprodukce: přehled klíčových konceptů. AntropoWebzin (3), str. 177–189. 10. 14/12 Mezi strukturou a habitem: klasifikace normality genderu a sexuální orientace

Nedbálková, Kateřina (2009). Řád veřejných toalet: Píšu pro sociologii, ne pro svoji zábavu. Biograf 49, str. 2-21. 11. 21/12 Historicko-antropologický přístup: normální feminita, normální mateřství, normální sexualita

Herza, Filip (2014). Ne/normativní feminita, mateřství a sexualita: případ sester B. (1878-1922). Lidé Města 16 (3), str. 359-380.  

III. Tělo zažívané, symbolické i disciplinované   12. 4/1 The mindful body – Individuální, sociální a politické tělo

Lock, Margaret a Scheper-Hughes, Nancy (1996). A critical-interpretive approach in medical anthropology: rituals and routines of discipline and dissent. In: Johnson, T. & C.F. Sargent (eds) Medical Anthropology: Contemporary Theory and Method, Westport: Praeger, 41-70.   13. 11/1 Shrnutí probrané látky; závěrečné prezentace studentů  

Anotace

Je tělo biologickou daností, netečnou materiální základnou, prostředkem pro fungování jedince ve společnosti? Jsou některá těla normálnější než jiná? Jak vznikají imperativy ideálních těl, jak jsou upevňovány ve společnosti a jaký mají vliv na jednání jedince? Cílem tohoto kurzu je představit studentům různé přístupy ke studiu těla a uvažování o těle v rámci sociokulturní antropologie a procvičit kritické čtení a rozumění odborným textům. Kurz bude založený na povinné četbě a diskusi článků z oblasti sociální, kulturní antropologie a kvalitativní sociologie (v ČJ i AJ), jehož součástí budou i texty k tématu 9.

Tělo a gender ze zkoušky „Společenské vědy v interdisciplinární perspektivě (SVIP)“. Jednotlivá setkání budou kombinovat přednáškovou a seminární formu.

Po představení základních konceptů z povinné četby bude tak následovat diskuse, popř. založená na krátkých cvičení v hodině, v rámci které budou tyto koncepty aplikovány na konkrétní témata. Mezi tato témata patří: porod a lidská reprodukce; feminita, maskulinita a sexualita; nemoc; smrt; disciplinace těl sportem, stravou, či plastickou chirurgií.

Studenti budou vedeni ke rozvoji schopnosti prezentace a komparace textů.