* Sylabus (předběžný):
1) úvod, představení kursu. Otázka prostoru v teorii architektury (J. T.)
2) M. Havelka: sociologie prostoru 1: - „Prostor v novověkém myšlení 1“ (CH. Montesquieu, osvícenství a romantika)
3) barokní prostor, prostor barokního města, zahrady, krajiny
4) francouzská zahrada (geometrizace světa), anglický krajinný park, neo-klasicismus
5) M. Havelka: sociologie prostoru 2: - „Prostor a společnost v
19. století“ (moderní společnost, vzestup měšťanstva, historismus, K. Marx: ekonomizace prostoru)
6) M. Havelka: sociologie prostoru 3: - „Klasická sociologie prostoru“ (Simmel, Weber);
7) prostor v historické a eklektické architektuře;
8) urbanizace, Paříž a haussmanizace, Vídeň a Ringstrasse.
9) velkoměsto, manhattanská mřížka, Otto Wagner a Vídeň, A. Engel a Dejvice a další
10) modernistický přístup, moderna, Le Corbusier, jeho stavby a jeho města, urbanismus
11) M. Havelka: sociologie prostoru 4: - (H. Lefèbvre či P. Bourdieu, Ch. Jencks).
12) pozdní moderna, postmoderna a alternativy druhé poloviny
20. století pořadí teoretických vstupů se může v průběhu semestru změnit.
Kurs přiblíží různé přístupy pojetí prostoru a to jak na rovině teoretické, tak na úrovni jeho reálného uskutečňování v architektonických artefaktech, v utváření města či celé krajiny. Výklad teoretických předpokladů bude postupovat historicky, s ohledem na vývoj různých pojetí u různých myslitelů, (například Ch. Montesquieu, G. Simmel, M.
Weber, H. Lefèbvre či P. Bourdieu). Výklad konkrétních realizace začne kurs sledovat od doby baroka, kdy se začíná (alespoň v Čechách a okolní Evropě) utvářet také krajina, jejíž hominizace zde jako základ přetrvává dodnes. Důraz bude položen na dobu 19. a 20. století, které utváří prostor dnešního města a krajiny. Souběžně se budou sledovat různá řešení otázky prostoru v rozmanitých architektonických směrech a školách (jako nap říklad historismus, modernismus, post-modernismus).
Smyslem kursu je jednak představit základní přístupy, vytvořit tedy obecný přehled, tak zároveň přitáhnout k této problematice pozornost kvůli její důležitosti v životě venku, v prostorovém světě. Kromě samotných vyučovacích hodin tak přibude i exkurse po Praze, která představí konkrétní přístupy in situ.