KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE Léto 2019 PO 9:30-10:50, Y1036 Garant: Mgr. Kamil Vlček, Ph.D. a Mgr. Jitka Lindová, Ph.D. Vyučující: Mgr. Kamil Vlček, Ph.D., Mgr. Jitka Lindová, PhD., Mgr. Lenka Nováková, PhD. Anotace: Kognitivní psychologie studuje procesy a mozkové struktury zapojené ve zpracování informace v mozku, od zpracování podnětů z prostředí, přes jejich uložení až po výběr vhodné akce. Jako nová věda vzniklá v polovině dvacátého století a stojí na pomezí psychologie, neurologie a kybernetiky a v současné době je jedním z prominentních a rychle se rozvíjejících oborů psychologie. Základním pojmem kognitivní psychologie je reprezentace, tedy jakýsi vnitřní obraz vnějšího světa, který je kognitivními procesy zpracováván a přetvářen. Kognitivní psychologie se snaží o tvorbu modelů popisujících tok informací mezi jednotlivými částmi systému. Studenti se na příkladech experimentů seznámí se základními koncepty a metodami kognitivní psychologie. Důraz bude kladen také na mozkový substrát jednotlivých kognitivních funkcí. Atestace: Atestace probíhá formou písemného testu (vzorové otázky viz soubory) s následujícím ústním dozkoušením. Sylabus:
1. Úvod, co je kognitivní psychologie (KV,
18.2.): kořeny kognitivní psychologie - experimentální psychologie, neurovědy, kybernetika, přístup kognitivní psychologie k mysli, reprezentace, kognitivní model
2. Metody kognitivní psychologie (KV,
25.2.): experimentální kognitivní psychologie, kognitivní neuropsychologie, kognitivní neurověda (EEG, fMRI), výpočetní kognitivní vědy
3. Pozornost (LN,
4.3.): sluchová a zraková pozornost, výběrová a rozdělená pozornost, teorie integrace znaků, poruchy prostorové pozornosti, neglect
4. Řešení problému, tvořivost (LN,
11.3.): řešení problémů, dobře a špatně definované problémy, expertní řešení problémů, stavový prostor problému, heuristiky při řešení problémů , tvořivost, talent, mentální modely
5. Zrakové vnímání a poznávání objektů (KV,
18.3.)
6. Uvažování a usuzování (LN,
25.3.): teorie subjektivní očekávané hodnoty - normativní model, teorie vyhlídek, heuristiky rozhodování , dedukce, indukce
7. Paměť a učení I (KV,
1.4.): druhy paměti, senzorická a krátkodobá paměť, pracovní paměť, klasické a operantní podmiňování, procedurální paměť, epizodická a sémantická paměť
8. Jazyk a řeč (JL,
8.4.): základy slyšení, sluchová dráha, lexikální slovník, rozpoznání slov, porozumění mluvené řeči, rozpoznání psaného textu, zpracování vět, produkce řeči, poruchy řeči,
9. Paměť II (KV,
15.4.): paměťové procesy, zapomínání, koncepty, teorie prototypů, sémantická síť
10. Emoce a kognice (JL,
29.4.): základní emoce, emoční zpracování - úrovně a teorie, paměť, emoční stav a emoční kongruence, kognitivní zkreslení pozornosti a vnímání, úzkost a deprese, role emocí v rozhodování
11. Vědomí a Inteligence (KV,
6.5.)
12. Prostorová paměť a navigace (KV
13.5.) 113 Evoluce kognitivní psychologie (JL,
20.5.) Povinná literatura: Sternberg, R. J., Kognitivní psychologie, Portál,
2002. Eysenck, Keane, Kognitivní psychologie, Academia 2008 Doporučená literatura: Platek, S. M., Kenan, J. P., Shackelford, T. K., Evolutionary Cognitive Neuroscience, The MIT Press,
2007.
Kognitivní psychologie studuje procesy a mozkové struktury zapojené ve zpracování informace v mozku, od zpracování podnětů z prostředí, přes jejich uložení až po výběr vhodné akce. Jako nová věda vznikla v polovině dvacátého století a stojí na pomezí psychologie, neurologie a kybernetiky a v současné době je jedním z prominentních a rychle se rozvíjejících oborů psychologie. Základním pojmem kognitivní psychologie je reprezentace, tedy jakýsi vnitřní obraz vnějšího světa, který je kognitivními procesy zpracováván a přetvářen.
Kognitivní psychologie se snaží o tvorbu modelů popisujících tok informací mezi jednotlivými částmi systému.
Studenti se na příkladech experimentů seznámí se základními koncepty a metodami kognitivní psychologie.
Důraz bude kladen také na mozkový substrát jednotlivých kognitivních funkcí.