Charles Explorer logo
🇨🇿

Kognitivní psychologie

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBA287

Sylabus

KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE Léto 2019 PO 9:30-10:50, Y1036 Garant: Mgr. Kamil Vlček, Ph.D. a Mgr. Jitka Lindová, Ph.D. Vyučující: Mgr. Kamil Vlček, Ph.D., Mgr. Jitka Lindová, PhD., Mgr. Lenka Nováková, PhD. Anotace:  Kognitivní psychologie studuje procesy a mozkové struktury zapojené ve zpracování informace v mozku, od zpracování podnětů z prostředí, přes jejich uložení až po výběr vhodné akce. Jako nová věda vzniklá v polovině dvacátého století a stojí na pomezí psychologie, neurologie a kybernetiky a v současné době je jedním z prominentních a rychle se rozvíjejících oborů psychologie. Základním pojmem kognitivní psychologie je reprezentace, tedy jakýsi vnitřní obraz vnějšího světa, který je kognitivními procesy zpracováván a přetvářen. Kognitivní psychologie se snaží o tvorbu modelů popisujících tok informací mezi jednotlivými částmi systému. Studenti se na příkladech experimentů seznámí se základními koncepty a metodami kognitivní psychologie. Důraz bude kladen také na mozkový substrát jednotlivých kognitivních funkcí. Atestace: Atestace probíhá formou písemného testu (vzorové otázky viz soubory) s následujícím ústním dozkoušením. Sylabus:

1. Úvod, co je kognitivní psychologie (KV,

18.2.): kořeny kognitivní psychologie - experimentální psychologie, neurovědy, kybernetika, přístup kognitivní psychologie k mysli, reprezentace, kognitivní model

2. Metody kognitivní psychologie (KV,

25.2.): experimentální kognitivní psychologie, kognitivní neuropsychologie, kognitivní neurověda (EEG, fMRI), výpočetní kognitivní vědy

3. Pozornost (LN,

4.3.): sluchová a zraková pozornost, výběrová a rozdělená pozornost, teorie integrace znaků, poruchy prostorové pozornosti, neglect

4. Řešení problému, tvořivost (LN,

11.3.): řešení problémů, dobře a špatně definované problémy, expertní řešení problémů, stavový prostor problému, heuristiky při řešení problémů , tvořivost, talent, mentální modely

5. Zrakové vnímání a poznávání objektů (KV,

18.3.)

6. Uvažování a usuzování (LN,

25.3.): teorie subjektivní očekávané hodnoty - normativní model, teorie vyhlídek, heuristiky rozhodování , dedukce, indukce

7. Paměť a učení I (KV,

1.4.): druhy paměti, senzorická a krátkodobá paměť, pracovní paměť, klasické a operantní podmiňování, procedurální paměť, epizodická a sémantická paměť

8. Jazyk a řeč (JL,

8.4.): základy slyšení, sluchová dráha, lexikální slovník, rozpoznání slov, porozumění mluvené řeči, rozpoznání psaného textu, zpracování vět,  produkce řeči, poruchy řeči,

9. Paměť II (KV,

15.4.): paměťové procesy, zapomínání, koncepty, teorie prototypů, sémantická síť

10. Emoce a kognice (JL,

29.4.): základní emoce, emoční zpracování - úrovně a teorie, paměť, emoční stav a emoční kongruence, kognitivní zkreslení pozornosti a vnímání, úzkost a deprese, role emocí v rozhodování

11. Vědomí a Inteligence (KV,

6.5.)

12. Prostorová paměť a navigace (KV

13.5.) 113 Evoluce kognitivní psychologie (JL,

20.5.) Povinná literatura: Sternberg, R. J., Kognitivní psychologie, Portál,

2002. Eysenck, Keane, Kognitivní psychologie, Academia 2008 Doporučená literatura: Platek, S. M., Kenan, J. P., Shackelford, T. K., Evolutionary Cognitive Neuroscience, The MIT Press,

2007.

Anotace

Kognitivní psychologie studuje procesy a mozkové struktury zapojené ve zpracování informace v mozku, od zpracování podnětů z prostředí, přes jejich uložení až po výběr vhodné akce. Jako nová věda vznikla v polovině dvacátého století a stojí na pomezí psychologie, neurologie a kybernetiky a v současné době je jedním z prominentních a rychle se rozvíjejících oborů psychologie. Základním pojmem kognitivní psychologie je reprezentace, tedy jakýsi vnitřní obraz vnějšího světa, který je kognitivními procesy zpracováván a přetvářen.

Kognitivní psychologie se snaží o tvorbu modelů popisujících tok informací mezi jednotlivými částmi systému.

Studenti se na příkladech experimentů seznámí se základními koncepty a metodami kognitivní psychologie.

Důraz bude kladen také na mozkový substrát jednotlivých kognitivních funkcí.