Charles Explorer logo
🇬🇧

Cognitive Psychology

Class at Faculty of Humanities |
YBA287

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE Léto 2019 PO 9:30-10:50, Y1036 Garant: Mgr. Kamil Vlček, Ph.D. a Mgr. Jitka Lindová, Ph.D. Vyučující: Mgr. Kamil Vlček, Ph.D., Mgr. Jitka Lindová, PhD., Mgr. Lenka Nováková, PhD. Anotace:  Kognitivní psychologie studuje procesy a mozkové struktury zapojené ve zpracování informace v mozku, od zpracování podnětů z prostředí, přes jejich uložení až po výběr vhodné akce. Jako nová věda vzniklá v polovině dvacátého století a stojí na pomezí psychologie, neurologie a kybernetiky a v současné době je jedním z prominentních a rychle se rozvíjejících oborů psychologie. Základním pojmem kognitivní psychologie je reprezentace, tedy jakýsi vnitřní obraz vnějšího světa, který je kognitivními procesy zpracováván a přetvářen. Kognitivní psychologie se snaží o tvorbu modelů popisujících tok informací mezi jednotlivými částmi systému. Studenti se na příkladech experimentů seznámí se základními koncepty a metodami kognitivní psychologie. Důraz bude kladen také na mozkový substrát jednotlivých kognitivních funkcí. Atestace: Atestace probíhá formou písemného testu (vzorové otázky viz soubory) s následujícím ústním dozkoušením. Sylabus:

1. Úvod, co je kognitivní psychologie (KV,

18.2.): kořeny kognitivní psychologie - experimentální psychologie, neurovědy, kybernetika, přístup kognitivní psychologie k mysli, reprezentace, kognitivní model

2. Metody kognitivní psychologie (KV,

25.2.): experimentální kognitivní psychologie, kognitivní neuropsychologie, kognitivní neurověda (EEG, fMRI), výpočetní kognitivní vědy

3. Pozornost (LN,

4.3.): sluchová a zraková pozornost, výběrová a rozdělená pozornost, teorie integrace znaků, poruchy prostorové pozornosti, neglect

4. Řešení problému, tvořivost (LN,

11.3.): řešení problémů, dobře a špatně definované problémy, expertní řešení problémů, stavový prostor problému, heuristiky při řešení problémů , tvořivost, talent, mentální modely

5. Zrakové vnímání a poznávání objektů (KV,

18.3.)

6. Uvažování a usuzování (LN,

25.3.): teorie subjektivní očekávané hodnoty - normativní model, teorie vyhlídek, heuristiky rozhodování , dedukce, indukce

7. Paměť a učení I (KV,

1.4.): druhy paměti, senzorická a krátkodobá paměť, pracovní paměť, klasické a operantní podmiňování, procedurální paměť, epizodická a sémantická paměť

8. Jazyk a řeč (JL,

8.4.): základy slyšení, sluchová dráha, lexikální slovník, rozpoznání slov, porozumění mluvené řeči, rozpoznání psaného textu, zpracování vět,  produkce řeči, poruchy řeči,

9. Paměť II (KV,

15.4.): paměťové procesy, zapomínání, koncepty, teorie prototypů, sémantická síť

10. Emoce a kognice (JL,

29.4.): základní emoce, emoční zpracování - úrovně a teorie, paměť, emoční stav a emoční kongruence, kognitivní zkreslení pozornosti a vnímání, úzkost a deprese, role emocí v rozhodování

11. Vědomí a Inteligence (KV,

6.5.)

12. Prostorová paměť a navigace (KV

13.5.) 113 Evoluce kognitivní psychologie (JL,

20.5.) Povinná literatura: Sternberg, R. J., Kognitivní psychologie, Portál,

2002. Eysenck, Keane, Kognitivní psychologie, Academia 2008 Doporučená literatura: Platek, S. M., Kenan, J. P., Shackelford, T. K., Evolutionary Cognitive Neuroscience, The MIT Press,

2007.

Annotation

Cognitive psychology is a discipline situated at the crossroads of psychology and neurophysiology, and investigates the internal mental processes of thought, such as visual processing, memory, problem solving, and language. This course aims both to introduce the recent scientific belief on mental processes and their interactions with the psyche, and to explain psychological processes, their function, origin, and the methodological tools allowing us to shed light on the secrets of our mind.