Téma pro ZS 2015: Kontroverzní otázky sociokulturní antropologie
Kurz bude rozdělen na tři tematické celky:
A) Příroda vs kultura neboli geny vs výchova
A1) Je přirozené, aby adoptované děti chtěli znát své biologické rodiče (Lifton vs Terrell and Modell)
A2) Jsou yanomamské násilí a válka přirozenou lidskou snahou o zvýšení reprodukční zdatnosti? (Chagnon vs Ferguson)
A3) Jsou mezietnické konflikty nevyhnutelné? (Kakar vs Oberschall)
B) Etické a metodologické spory
B1) Byl terénní výzkum Margaret Meadové na Samoi ve své podstatě zkreslený? (Freeman vs Holmes and Holmes)
B2) Poškodil Napoleon Chagnon svým výzkumem yanomamské indiány? (Tierney vs Tooby)
B3) Měli by antropologové pracovat na vymýcení praktiky ženské obřízky? (Salmon vs Skinner)
B4) Je neetické, když antropologové pracují pro armádu? (Gonzáles vs Kilcullen and McFate)
C) Epistemologie a ontologie disciplíny
C1) Vynalézají současná nativní etnika své tradice? (Keesing vs Trask)
C2) Měla by sociokulturní antropologie přestat napodobovat přírodní vědy? (Geertz vs Carneiro)
C3) Tvoří kulturní univerzálie podstatu lidské přirozenosti? (Brown vs Geertz)
C4) Měla by antropologie přestat užívat pojem kultura? (Abu-Lughod vs Bruman)
Každý seminář se bude zabývat jedním tématem. Každému semináři bude předcházet domácí příprava spočívající v četbě dvou článků, z nichž jeden zodpovídá danou otázku kladně, druhý záporně.
Všechny texty jsou v ANGLIČTINĚ v rozsahu zhruba 7-10 stran. Na jednu hodinu tedy bude třeba prostudovat cca 15-20 stran anglického textu. Zvažte proto, zda jsou vaše jazykové kompetence dostatečné pro zvládnutí domácí přípravy.
V semináři pak bude v ČEŠTINĚ probíhat skupinová diskuse nad oběma texty.
Texty naleznete v elektronické podobě v Moodle na adrese: http://moodle.fhs.cuni.cz/course/view.php?id=748.
Na základě četby odborných textů seminář studenty seznámí s vybranými tématy sociokulturní antropologie.
Seminář bude směřovat k rozvoji antropologického myšlení a interpretačních schopností studentů.
Výběr textů je koncipován s ohledem na jejich využitelnost pro další studium, zejména pro souborné zkoušky.
Seznam textů, které budou v průběhu semestru čteny, je součástí sylabu kurzu.