Poslední Římané – sylabus 1/ Rozličné koncepty „proč Řím padl“ a „co se stalo s křesťanstvím“. Petronius jako archetyp „římské dekadence“ 2/ Athény coby antický Oxford a mládí Marka Aurelia 3/ Co je na křesťanství nového, a co židovského/řeckého/římského 4/ Órigenés, Bible alegoricky vyložená a křesťanství i pro intelektuály 5/ Konstantinův obrat, vítězství či průšvih církve? 6/ Julián Apostata, křesťanožrout či anonymní křesťan? 7/ Křesťanské umění v antických formách: Kristus antický pastýř a vergiliovské hymny 8/ Novoplatonici, manichejci, mniši a jiní hlasatelé, že tělo je fuj 9/ Poslední pohané v Římě a svatý Vergilius 10/ Rozsápaná filosofka Hypatie a/nebo svatá Kateřina 11/ Proč si pádu Říma nikdo nevšiml aneb Germáni, Huni, papežové a literáti 12/ …a co bylo po pádu aneb na východě Byzanc, na západě „dark age“? 13/ „Ta třetí antika“: Kopti a Syřané, Talmud a Korán
Pozdní Řím, sklánějící se ke svému zániku a/nebo ke své proměně, je historickou epochou budící vědecký zájem i složité historiosofické analogie (Oswald Spengler) i laciné publicistické aktualizace. Zánik
Říma - zánik našeho Západu. Počátky křesťanství - konce křesťanství.
Tato přednáška ukazuje pozdní Řím, jaký opravdu byl, na jeho textech:
Pohanských i křesťanských, řeckých i latinských (i židovských a koptských). Na textech - a na vyhraněných osobnostech, jako císař-melancholik Hadrianus, poslední pohanský císař Julián Apostata, svatý Řehoř Naziánský, kontroverzní křesťanský filosof svatý Augustin nebo filosofka Hypatie zavražděná křesťany.