Charles Explorer logo
🇨🇿

Antika a/nebo křesťanství. Literatura pozdního Říma a motivy soumraku civilizace

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBEC177

Sylabus

Poslední Římané – sylabus   1/ Rozličné koncepty „proč Řím padl“ a „co se stalo s křesťanstvím“. Petronius jako archetyp „římské dekadence“   2/ Athény coby antický Oxford a mládí Marka Aurelia   3/ Co je na křesťanství nového, a co židovského/řeckého/římského   4/ Órigenés, Bible alegoricky vyložená a křesťanství i pro intelektuály   5/ Konstantinův obrat, vítězství či průšvih církve?   6/ Julián Apostata, křesťanožrout či anonymní křesťan?   7/ Křesťanské umění v antických formách: Kristus antický pastýř a vergiliovské hymny   8/ Novoplatonici, manichejci, mniši a jiní hlasatelé, že tělo je fuj   9/ Poslední pohané v Římě a svatý Vergilius   10/ Rozsápaná filosofka Hypatie a/nebo svatá Kateřina   11/ Proč si pádu Říma nikdo nevšiml aneb Germáni, Huni, papežové a literáti   12/ …a co bylo po pádu aneb na východě Byzanc, na západě „dark age“?   13/ „Ta třetí antika“: Kopti a Syřané, Talmud a Korán

Anotace

Pozdní Řím, sklánějící se ke svému zániku a/nebo ke své proměně, je historickou epochou budící vědecký zájem i složité historiosofické analogie (Oswald Spengler) i laciné publicistické aktualizace. Zánik

Říma - zánik našeho Západu. Počátky křesťanství - konce křesťanství.

Tato přednáška ukazuje pozdní Řím, jaký opravdu byl, na jeho textech:

Pohanských i křesťanských, řeckých i latinských (i židovských a koptských). Na textech - a na vyhraněných osobnostech, jako císař-melancholik Hadrianus, poslední pohanský císař Julián Apostata, svatý Řehoř Naziánský, kontroverzní křesťanský filosof svatý Augustin nebo filosofka Hypatie zavražděná křesťany.