Témata seminářů:
1) Médium: problémy definice
2) Médium a teorie kódu
3) Médium a intencionalita
4) Médium jako technologie, ot ázky technologického determinismu
5) Analogová a digitální média
6) Jazyk jako médium a technologie
7) Aspekty mluveného a psaného textu - chirografické a typografické kultury
8) Text a kniha
9) „Nová“ média
10) Povaha výrazu a transmedialita
11) Médium a moderní distribuce obsahu
12) Estetické aspekty nových médií
13) Média, ideologie a distribuce moci * Povinná literatura: DANESI, M. Understanding Media Semiotics. London: Arnold, 2002, vybrané kapitoly. ISBN 0-340-80883-7. FLUSSER, V. Komunikológia. Bratislava: Mediálny inštitút, 2002, vybrané kapitoly. ISBN 80-968770-0-3. GAINES, E. Media Literacy and Semiotics. New York: Palgrave Macmillan, 2010, vybrané kapitoly. ISBN 978-0-230-10827-1. HARRIS, R. Racionalita a gramotná mysl. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2015, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-7465-181-6. INNIS, H. A. Empire and Communication. Toronto: Press Porcépic, 1986, vybrané kapitoly. ISBN 0-88878-244-6. KITTLER, F. Gramofon. Film, Typewriter. Praha: Karolinum, 2017, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-246-3204-9. MANOVICH, L. The Language of New Media. Cambridge: MIT Press, 2001, vybrané kapitoly. ISBN 978-0262133746. MCLUHAN, M. Člověk, média a elektronikcá kultura. Brno: Jota, 2000, vybrané kapitoly. ISBN 80-7217-128-3. ONG, W. Technologizace slova. Praha: Karolinum, 2006, vybrané kapitoly. ISBN 80-246-1124-4. * Doporučená literatura: BÁEZ, F. Obecné dějiny ničení knih. Brno: Host, 2012, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-7294-697-6. BIRKLE, C. - KREWANI, A. - KUESTER, M. (eds.) McLuhan’s Global Village Today. London: Pickerring&Chatto, 2014, vybrané kapitoly. ISBN
9781848934610. ECO, U. Teorie sémiotiky. Praha: Argo, 2009, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-257-0157-7. FLUSSER, V. Za filosofii fotografie. Praha: Fra, 2013, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-86603-79-7. FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001, vybrané kapitoly. ISBN 80-238-7569-8. GIGI DURHAM, M. - KELLNER, D. M. (eds.) Media and Cultural Studies. KeyWorks. Malden - Oxford, 2006, vybrané kapitoly. ISBN 978-1-4051-3258-9. GREIMAS, A. J. On Meaning. Selected Writings in Semiotic Theory. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1987, vybrané kapitoly. ISBN 0-8166-1519-5. HALL, S. et al. (eds.) Culture, Media, Language. London - New York: Routledge, 2005, vybrané kapitoly. ISBN 0-415-07906-3. HEPP, A. - BREITER, A. - HASEBRINK, U. (eds.) Communicative Figurations. Transforming Communications in Times of Deep Mediatization. London: Palgrave Macmillan, 2018, vybrané kapitoly. ISBN 978-3-319-65583-3. [open access on-line: ] MCLUHAN, M. Jak rozumět médiím : extenze člověka. Praha: Mladá fronta, 2011, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-204-2409-9. MEDOFF, N. J. - KAYE, B. K. Electronic Media. Then, Now, and Later. London - New York: Routledge, 2017, vybrané kapitoly. ISBN 978-1-315-69703-1. STRÖHL, A. Vilém Flusser (1920-1991): Fenomenologie komunikace. Praha: Argo, 2016, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-257-1661-8. TOFFLER, A. Šok z budoucnosti. Praha: Práce 1992, vybrané kapitoly. ISBN 80-208-0160-X. * Studijní opora: Naskenované texty a dokumenty zahraniční a domácí k jednotlivým tématům vložené v Moodle.
Předmět si klade za cíl diskusní formou představit problémy média (v širokém slova smyslu), jeho roli při utváření významu v komunikaci, jeho vztahu k tradičně vymezovaným teoriím znaku a významu, na jedné straně založeným na existenci (resp. hypotéze) kódu, na straně druhé na intencionalitě (resp. jejich úloze v rámci teorie významu). V základních rysech se pokouší postihnout vliv média, kanálu a materiální složky znaku na způsoby, jakým znakům a jejich komplexům rozumíme, na jejich roli v komunikačním procesu.
Pozornost věnuje jak teoretickým presupozicím takového typu uvažování, tak praktickým ukázkám aktuálního vlivu média jakožto technologie na lidské chování a rozhodování. Zvláštní pozornost je věnována fenoménu psaní, o němž uvažuje jako podstatném faktoru při formování identity kultury i jejích členů.