Charles Explorer logo
🇬🇧

Evangelium according to John - Reading and Commentary II.

Class at Faculty of Humanities |
YBF198

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

18. února: úvod (autor, žánr, doba a místo vzniku, struktura spisu); shrnutí J 1 -10 25. února: vzkříšení Lazara (J 11, 1-57) 4. března: pomazání v Betanii, vjezd do Jeruzaléma, odpověď řeckým poutníkům (J 12, 1-50) 11. března: umývání nohou, označení zrádce a nové přikázání (J 13, 1-37) 18. března: cesta, pravda, života, Paraklétos (J 14, 1 – 31) 25. března: pravý vinný kmen (J 15, 1 -27) 1. dubna: soud nad světem (J 16, 1-33) 8. dubna: velekněžská modlitba (J 17, 1 – 26) 15. dubna: Ježíšovo zatčení a předvedení před Annáše a Piláta (J 18, 1-40) 22. dubna: Velikonoční pondělí, seminář odpadá 29. dubna: Ježíš před Pilátem; ukřižování  (J 19, 1 – 30) 6. května: uložení do hrobu(J 19, 31-42); 1 prázdný hrob a zjevení Vzkříšeného (J 20, 1-3) 13. května: původní konec evangelia(J 20, 30-31); dodatek: zázračný rybolov (J 21, 1 -25) 20. května: závěrečný test

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurs je otevřen též pro studenty, již první semestr neabsolvovali: na začátku bude proto provedeno rozsáhlé shrnutí. Na semináři bude přečtena a okomentována druhá část Janova evangelia J 11,1 – 21,25.

Dokončíme jednak vzkříšením Lazara (J 11) tzv. Knihu znamení, jejíž osnovu tvoří sedm známých zázraků a dále budeme pokračovat tzv.

Knihou slávy, jež se skládá jednak z obsahově poměrně náročných Ježíšových řečí na rozloučenou vrcholících v tzv. Velekněžské modlitbě (J 17), a jednak z janovských pašijí známých z křesťanské liturgie; semestr zakončíme dodatkem (Zázračný rybolov, J 21).

Výklad se pokusí ozřejmit specifický styl Janova myšlení založeného v symbolech a protikladech (světlo skrz tmu, radost skrze bolest, život skrze smrt apod.) Metoda výkladu bude filosofická, důraz bude položen na historický, literární, náboženský a kulturní kontext daného spisu. Cílem semináře je poskytnout praktickou znalost Janova evangelia a dále představit možnosti a limity, které skýtá primárně filosofické čtení biblických či náboženských textů vůbec.