1. října: Autor, doba, místo, okolnosti vzniku a účel knihy; místo spisu v rámci novozákonního kánonu; různé tradiční metodické přístupy k jeho interpretaci; hermeneutická metoda výkladu. 8. října: Prolog (1, 1-18). 15. října: První dny veřejného působení: svědectví Jana Křtitele a povolání učedníků (1, 19-51). 22. října: Zázrak v Káni Galilejské a očištění chrámu (2, 1-24). 29. října: Rozhovor s Nikodémem; druhé svědectví Jana Křtitele (3, 1-35). 5. listopadu: Rozhovor se samařskou ženou a uzdravení syna královského služebníka (4, 1-54). 12. listopadu: Uzdravení ochrnutého v sobotu, řeč o Synově poslání (5, 1-47). 19. listopadu: Nasycení pěti tisíc; chůze po vodě (6, 1 – 22). 26. listopadu: Chléb z nebe, Petrovo vyznání (6, 22-71). 3. prosince: Spory se židy o svátku stánků; Ježíš a cizoložnice (7. 1 -8. 59). 10. prosince: Uzdravení slepého od narození v sobotu (9, 1 -41). 17. prosince: Řeč o dobrém pastýři; Ježíšovo mesiášství a jednota s Otcem (10, 1 – 42). 7.ledna Závěrečný test.
Na semináři bude přečtena a okomentována první část Janova evangelia Jn 1,1 – 12:50. Vyložen bude jednak Prolog (nejčastěji interpretovaná a zřejmě též „nejfilosofičtější“ část Nového zákona, a dále tzv.
Kniha znamení, jejíž osnovu tvoří sedm známých zázraků (proměnění vody na víno (Jn 2); uzdravení syna královského služebníka (Jn 4); uzdravení ochrnutého (Jn 5); nasycení pěti tisíc (Jn 6); chůze po vodě (Jn 6); uzdravení slepého od narození (Jn 9); vzkříšení Lazara (Jn 11)), přestavených jako SÉMEIA, tj. znamení Ježíšovy moci a poslání. Výklad se pokusí ozřejmit specifický styl Janova myšlení založeného v symbolech a protikladech (světlo skrz tmu, radost skrze bolest, život skrze smrt apod.) Metoda výkladu bude filosofická, důraz bude položen na historický, literární, náboženský a kulturní kontext daného spisu. V semináři bude – vzhledem k rozsahu textu – užíván dvojí způsob výkladu: některé pasáže (Prolog, rozmluva s Nikodémem, nasycení pěti tisíců a řeč o chlebu z nebe) budou probrány velmi podrobně v podstatě metodou line-by-line komentáře, k jiným pasážím (zejména 7. a 8. kapitola) bude poskytnut spíše narativní komentář, tj. výklad se soustředí na větší celky a text bude celkově spíše pouze shrnut.
Cílem semináře je poskytnout praktickou znalost Janova evangelia a dále představit možnosti a limity, které skýtá primárně filosofické čtení biblických či náboženských textů vůbec.