Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction into Aesthetics

Class at Faculty of Humanities |
YBF247

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Tematické okruhy:

* 1. Tradiční pojmy estetiky I: umění, krása, estetika. --- Historická proměnlivost, otázka jejich aktuálnosti.

(a) Gadamer, H. -G., Aktualita krásného (Úvod), Triáda, Praha 2003.

(b) Denis CIPORANOV, „K dějinám pojmu umění“, in: Denis CIPORANOV - Tomáš KULKA (eds.), Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století, Červený Kostelec: Mevart 2010, s. 17-34.

* 2. Tradiční pojmy estetiky II: Gadamerovy pojmy hra, symbol, slavnost.

Gadamer, H. -G., Aktualita krásného, Triáda, Praha 2003, s. 27 - 52.

* 3. Problém estetického postoje I.: obecná charakteristika.

(a) Mukařovský, J., Význam estetiky, in: Mukařovský, J., Studie I, Host, Brno 2007, s. 63-74.

(b) Edward Bullough, „,Psychická distance‘ jako faktor v umění a estetický princip“.in: Edward Bullough, Vlastimil Zuska (ed.), Estetická distance včera a postvčera. Praha: Česká společnosti pro estetiku, AV ČR 1998. s. 12-31.

* 4. Problém estetického postoje II.: role jednotlivých poznávacích sil v estetické zkušenosti.

Dufrenne, M., kap. Reflexe a cit v estetickém vnímání, in: Dufrenne, M.,

Phénoménologie de l’expérience esthétique, PUF, Paris 1967, s. 514 - 526 (pracovní překlad).

* 5. Umělecké a mimoumělecké estetično. Hranice umění.

Mukařovský, J., Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty, in: Mukařovský, J., Studie I., Brno 2007, s. 81 - 148 (především kap. o funkci, s. 84-98).

* 6. Estetická norma a vkus; estetická hodnota.

(a) Mukařovský, J., Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty, in: J.

M., Studie I., Brno 2007, s. 81 - 148 (především kap. o normě, s. 98-123).

(b) Mukařovský, J., Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty, in: J.

M., Studie I., Brno 2007, s. 81 - 148 (především kap. o hodnotě, s. 123-147).

* 7. Skeptikové, těšitelé a kýč.

Eco, U., Skeptikové a těšitelé, Argo, Praha 2006.

* 8. Problém autora (Mukařovský, Barthes, Foucault, Eco).

(a) Mukařovský, J, Individuum v umění, in: J. M., Studie I., Brno 2007, s. 255-258.

(b) Barthes, R., Smrt autora, in: Aluze 10, (2006), č. 3, s. 75-77.

* 9. Umění a problém dějinného vědomí I. (Winckelmannův filhelénismus, Hegel - periodizace dějin umění, minulostní ráz umění atd., Rieglův umělecký imanentismus, Kunstwollen).

Hegel, G. W. F., Estetika I (1. díl: Idea uměleckého krásna neboli ideál, Úvod, kap. 2. Umění v poměru k náboženství a filosofii), Odeon, Praha 1966, s. 118-121.

* 10. Umění a problém dějinného vědomí II. (Hegelův minulostní ráz umění v reflexi H.-G. Gadamera, J. Patočky a A. C. Danta).

Patočka, J., Umění a čas, in: Patočka, J., Umění a čas I, OIKOYMENH, Praha 2004, s. 303-318.

Danto, A. C., Konec umění, in: Estetika, roč. 35, 1998, č. 1, s. 1-18.

* 11. Psychoanalýza a umění; psychoanalýza v umělecké kritice.

(a) Freud, S., Já a Ono, in: Freud, S., O člověku a kultuře, Odeon, Praha 1990, s. 98- 138.

(b) Freud, S., Básník a lidské fantazie, in: Freud, S., O člověku a kultuře, Odeon, Praha 1990, s. 81-89.

* 12. Pojmy tradiční, moderní a postmoderní; jejich vztah k estetice.

(a) Habermas, J., Moderna - nedokončený projekt, in: Za zrkadlom moderny, Kalligram, Bratislava 1991, s. 299-318.

(b) Lyotard, J.-F., Odpověď na otázku: Co je postmoderno?, in: Lyotard, J.-F., O postmodernismu, Filosofia, Praha 1993.

* Další doporučená literatura:

Ciporanov, D., - Kulka, T. (eds.), Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století, Mervart, Červený Kostelec 2010.

Freud, S., O člověku a kultuře, Odeon, Praha 1990.

Hawkes, T., Strukturalismus a sémiotika, Host, Brno 1999.

Gilbertová, K. E. - Kuhn, H., Dějiny estetiky, SNKLU, Praha 1965.

Lyotard, J. - F., O postmodernismu, Filosofia, Praha 1993.

Mukařovský, J., Studie I, Host, Brno 2007.

Zuska, V., Estetika. Úvod do tradiční disciplíny, Triton, Praha 2001.

Annotation

The aim of this introductive course is to expose the basic concepts and problems of aesthetics such as art, beauty, taste, aesthetic attitude, kitsch, aesthetic and artistic value, the role of author in aesthetic experience, and so on.

The course should provide a deeper insight into significant definitions of the main aesthetic concepts.