Charles Explorer logo
🇨🇿

Apokalypsa: četba a komentář.

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBF320

Sylabus

2. října Autor,  doba, místo, okolnosti vzniku a účel knihy; místo spisu v rámci novozákonního kánonu; různé tradiční metodické přístupy k její interpretaci; hermeneutická metoda výkladu. 9. října Žánr apokalypsy, paralely a inspirační zdroje v židovském písemnictví (7.-12. kapitola knihy Danielovy, 1. kniha Henochova, 4 kniha Ezdrášova a další). 16. října Prolog (1. kapitola) celkem 20 veršů 23. října Poselství sedmi církevním obcím I. (kapitola 2)  celkem 29 veršů 30. října Poselství sedmi církevním obcím II. (kapitola 3)  celkem 22 veršů 6. listopadu Vidění svitků I. nebeský chrám (kapitola 4); beránek a svitek (kapitola 5) celkem 25 veršů 13. listopadu Sedm pečetí I. první až šestá pečeť (kapitola 6) celkem 17 veršů 20. listopadu Sedm pečetí II. označení spravedlivých, píseň vítězství a sedmá pečeť (7.1- 8.5) celkem 22 veršů 27. listopadu Sedm polnic I. první až pátá polnice  (8.6-9.12) celkem 19 veršů 4. prosince Sedm polnic II. šestá polnice  a otevřený svitek (9.13-10.11) celkem 19 veršů 11. prosince Sedm polnic III. měření chrámu, dva svědkové, sedmá polnice  (11. kapitola) celkem 19 veršů 18. prosince Závěrečný test

Anotace

Na semináři bude přečtena a okomentována první část novozákonní knihy Zjevení Janovo (kapitoly 1-11) s důrazem na historický, literární, náboženský a kulturní kontext daného spisu. Pozornost bude věnována svébytnému literárnímu žánru apokalypsy, paralelám ke starším židovským apokalyptickým textům, náboženským, politickým a kulturním reáliím antiky a konečně komplikovanému náboženskému symbolismu.

Cílem semináře by mělo být jednak pokusit se ukázat limity čtení podobných textů (nelze např. rozhodnout, zdali

Apokalypsa představuje syrový doklad pronásledování křesťanů za krutého a sadistického císaře Domitiana, nebo zcela naopak doklad toho, jak může „pálit dobré bidlo“ za mírného a laskavého císaře Domitiana) a jednak postihnout - za dramatickým líčením kosmických katastrof, společenského rozkladu, válek a nemocí - „hlas klidný a tichý “, jež je typický pro novozákonní zvěst.