Charles Explorer logo
🇨🇿

Apokalypsa: četba a komentář II.

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBF666

Sylabus

19. února - shrnutí kapitol 1-10 26. února - měření chrámu, dva svědkové, sedmá polnice  (11. kapitola) - celkem 19 veršů 5. března  - žena drak, válka v nebi (12. kapitola) – celkem 18 veršů 12. března - dvě šelmy (13. kapitola) – celkem 18 veršů 19. března – ohlášení soudu (14. kapitola); sedm andělů s nádobami (15. kapitola) – celkem 28 veršů 26. března - pohromy nádob (16. kapitola) – celkem 21 veršů 2. dubna – odpadá, Velikonoční pondělí 9. dubna – soud nad nevěstkou (17. kapitola) – celkem 18 veršů 16. dubna – pád Babylonu (18. kapitola) – celkem 24 veršů 23. dubna  - svatba Beránkova, poslední bitva (19. kapitola) – celkem 21 veršů 30. dubna – spoutání satana, tisíciletá říše, soud, Gód a Magóg  (20. kapitola) – celkem 15 veršů 7. května – nebeský Jeruzalém I. (21. kapitola) – celkem 27 veršů 14. května – nebeský Jeruzalém II.; epilog (22. kapitola) - celkem 20 veršů. 21. května – rezerva nebo test

 Budeme číst dle ekumenického překladu:

 Nový zákon s výkladovými poznámkami. Český ekumenický překlad. 1. vyd. Praha: Česká biblická společnost, 1991. 518 s.

 Dle mého mínění lepší z komentářů k Apokalypse v češtině:

 Mrázek, Jiří. Zjevení Janovo. 1. vyd. Praha: Centrum biblických studií AV ČR a UK v Praze, 2009. 262 s. ISBN 978-80-85810-99-8.

 Vydaný v poměrně prestižní řadě, cílí spíše na širší publikum, velmi přístupný a poměrně často citovaný; obsahuje ovšem řadu pastoračních pasáží a celkově nedosahuje kvalit předchozího komentáře.

 Harrington, Wilfrid J. Kniha Zjevení. 1. vyd. Praha: Karmelitánské nakladatelství, 2012. 278 s. ISBN 978-80-7195-534-4.

 Nepostradatelná publikace pro celkový přehled, hypotézy týkající se doby vzniku a autorství, vyčerpávající a recentní bibliografie:

 Pokorný, Petr, Heckel, Ulrich. Úvod do Nového zákona : přehled literatury a teologie. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 2013. 835 s. ISBN 9788074291869.

 Zejména pasáže týkající se křesťanství:

 Sokol, Jan. Člověk a náboženství. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 245 s. ISBN 80-7178-886-4.

 Asi nejvýznamnější recentní komentář, velmi rozsáhlý a podrobný (úhrnem cca 1300 stran), obsahuje rozsáhlé bibliografie k dílčím tématům: psal to 12 let, velmi rozsáhlé, encyklopedické, nelze pominout J.

 Aune, D E. Revelation 6-16. 1. vyd. Grand Rapids: Word Books, 1998. 574 s. ISBN 9780849902512.

 Aune, D E. Revelation 17-22. 1. vyd. Grand Rapids: Word Books, 1998. 502 s. ISBN 0-8499-1545-7.

 Jiný recentní velmi kvalitní komentář:

Koester, C R. Revelation: A New Translation with Introduction and Commentary. 1. vyd. New Haven: Yale University Press, 2014. 928 s. ISBN 9780300211030.

 Sice starší, ale stále užitečný komentář, obsahuje ovšem mnoho lingvistických poznámek, občas méně přehledný viz https://archive.org/details/acriticalandexeg01charuoft

 Charles, R H. A critical and exegetical commentary on the Revelation of St John: Vol. I. 1. vyd. New York: Charles Scribner’s Sons, 1920. The International critical commentary. 373 s.

 Charles, R H. A critical and exegetical commentary on the Revelation of St John: vol. II. 1. vyd. New York: Charles Scribner’s Sons, 1920. The International critical commentary. 497 s.

 Monografie významné autorky, která se snaží jednak ukázat souvislost mezi Apokalypsou a semitskými o boji božstva s chaosem a jednak ukazuje souvislost s mýtem o bohyni Létó a Pythónovi. Též zdůrazňuje rozměr svaté války, který je v Apokalypse přítomen, a nebývá příliš v komentářích akcentován.

 Collins, A. Y. The Combat Myth in the Book of Revelation. 1. vyd. Missoula: Scholar Press, 1976. 308 s. ISBN 0-89130-077-5.  

Anotace

Pokračování četby a intepretace knihy Zjevení; v tomto semestru se zaměříme na ústřední pasáže textu (zejména střetnutí ženy a draka ve 12. kapitole a k ní paralelní bitvu na nebesích), dále na závěrečnou sérii pohrom (sedm nádob) a její eschatologické vyústění (pád Babylonu, sestoupení Nebeského Jeruzaléma). Výklad bude vycházet z náboženského, duchovního, historického a kulturního kontextu vlády císaře Domitiana na konci prvního století po

Kristu, do kterého Jan z Patmu s největší pravděpodobností psal: pouze z takového kontextu lze pak knize adekvátně porozumět; metoda výkladu je principiálně filosofická.

Kurs je otevřen též pro studenty, již první semestr neabsolvovali: na začátku bude proto provedeno rozsáhlé shrnutí.