Charles Explorer logo
🇨🇿

Proseminář k interpretaci textu

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBFA003

Sylabus

Proseminář k interpretaci textu uvádí do problematiky akademického čtení v oblasti humanitních a společenských vět. Seminární formou se účastníci kurzu seznámí s akademickými žánry, náležitostmi akademického psaní a budou se účastnit diskuse o vybraných textech. Proseminář je vyučován v menších skupinkách vedených jednotlivými pedagogy, kteří ve svém prosemináři pracují s odlišnými texty a akcentují různé přístupy ke čtení. Před zapsáním se do paralelky proto doporučujeme studujícím důkladně se seznámit s níže uvedenými anotacemi proseminářů. Atestační podmínky jsou konkrétně vymezeny každým z vyučujících, obecně se očekává nejméně 80% aktivní účast na hodinách a všechny paralelky prosemináře požadují alespoň jednu atestační písemnou práci.  

Anotace jednotlivých seminářů:

Mgr. Pavel Baloun, Ph.D.

Cílem prosemináře je představení základních východisek perspektivy kulturních dějin a historické antropologie. Během semestru se studenti seznámí s různými typy textů (populárně naučný článek, monografie, odborná studie, recenze apod.) osvojí si základní dovednosti práce s odborným historickým textem (čtení a interpretace), naučí se psát anotace a připravit si ústní referát.

Čt 10:00

YT120

---

PhDr. Václav Hájek, Ph.D.

Přesná anotace bude doplněna, proseminář bude tematicky na pomezí filosofie a výtvarného umění. 

Út 17:30

YT113

---

Mgr. Tomáš Holeček, Ph.D.

V prosemináři se budeme věnovat četbě a interpretaci vybraných pasáží Pravidel pro vedení rozumu od R. Descarta. Příklady budou voleny z matematiky a logiky.

Čt 14:30

YT233

---

Mgr. Jakub Chavalka, Ph.D.

Cílem kursu je naučit se základním dovednostem při recepci (filosofického) odborného textu. Po studentech je vyžadována pravidelná aktivní účast při analýze textů a napsání tří kratších prací dle zadání. Atest bude udělen na základě závěrečné seminární práce. Během semestru se zaměříme na tyto texty: J. P. Sartre: Existencialismus je humanismus, vybrané eseje F. Bacona a Vzpoura davů J. Ortegy y Gasseta.

Čt 17:30

YT241

---

Mgr. Hynek Janoušek, Ph.D.

Kurz bude zaměřen na čtení známých filosofických esejů z oblasti aplikované etiky. Vzhledem k tomu, že většina textů se týká závažných problémů (potrat, eutanazie, chudoba, svoboda slova apod.), se budeme pokoušet přistupovat k interpretaci textů věcně, s odstupem a na třech úrovních: 1.) Jaké jsou obecné etické předpoklady pozice, z níž argumentace vychází, 2.) jaká je struktura argumentu ve prospěch zastávané pozice, 3.) jaká je hodnota argumentu a kde jsou jeho slabiny? Zápočet bude udělen za uspokojivé vypracování tří kratších seminárních prací a aktivní část na semináři. Texty, které budeme číst. Philippa Foot – Problém potratu a nauka o dvojím účinku, James Rachels – Aktivní a pasivní eutanazie, Peter Singer – Hlad, blahobyt a morálka, Bhikhu Parekh – Máme důvod zakázat nenávistné projevy? Další texty podle rychlosti četby na semináři.

Út 16:00

YT241

---

Mgr. Jan Josl, Ph.D.

Proseminář se bude textově věnovat filosofickým interpretacím humoru. Projdeme některá klasická pojetí (Platón, Aristotelés, Hutcheson, Kant, Schopenhauer). Více času budeme věnovat četbě eseje Henri Bergsona "Smích". Součástí bude zvládnutí základních formátů akademického psaní - anotace, referát, interpretace, komparace.  Atest získají studenti za aktivní účast, vypracování průběžných úkolů k textům a referáty.

St 8:30

 YT120

---

Mgr. Robert Kanócz, Ph.D. + Mgr. V. Výravský

V prosemináři se budeme zabývat krátkými texty, v nichž C. G. Jung předkládá svůj souhrnný pohled na některé klíčové vlastnosti a otázky lidského života. Konkrétněji půjde o stati Duše a smrt, Svědomí z psychologického hlediska, Životní obrat, případně další či jiné podobné. Texty budeme společně číst, interpretovat a diskutovat a budou též předmětem písemných referátů vyžadovaných k zápočtu. (Přinejmenším většina z nich česky vyšla v 9. svazku Jungova Výboru z díla nazvaném Člověk a kultura, který r. 2012 vydalo Nakladatelství Tomáše Janečka.)

Pá 14:30

YT201

---

Mgr. Jana Kružíková, Ph.D.

V prosemináři budeme číst a vykládat vybrané pasáže z Platónových a Aristotelových textů. Smyslem prosemináře bude naučit se kriticky číst a pracovat s Platónovými a Aristotelovými texty a psát krátká odborná pojednání (anotaci, referát a interpretaci). K úspěšnému splnění kurzu je třeba aktivní účast, splnění domácích úkolů a vypracování referátu. Krátké domácí úkoly budou studenti každý týden dostávat a odevzdávat prostřednictvím Moodlu. V Moodlu taktéž naleznou texty, se kterými budeme pracovat.

Út 11:30

YT113

---

PhDr. Tomáš Kunca, Ph.D.

Proseminář zahájíme studiem akademického textu, pozoruhodným článkem Petera Harrisona (Original Sin and the Problem of Knowledge in Early Moder Europe). Na článku si ukážeme nejen formální ohledy akademického textu (odkazy, citace, strukturace aj.), ale zejména se budeme učit porozumění argumentaci „druhého“, práci s evidencí různého druhu, zdůvodnění tezí či závěrů, prostě kritickému myšlení, které v další části prosemináře budeme kultivovat při filosofické četbě a interpretaci primárních textů (vybrané kapitoly z díla Leviatan Thomase Hobbese a Druhého pojednání o vládě Johna Locka). 

Út 13:00

YT113

---

Mgr. Jakub Marek, Ph.D.

Proseminář se bude pohybovat na pomezí filosofie, literatury, filmu a dalších médií. Budeme se věnovat v širším smyslu hermeneutice, pokusu o čtení významů ve světě, a to nejen ve faktickém textu, nýbrž i v jiných podobách, které na sebe význam a smysl ve světě bere. Druhou zásadní linií, po které se proseminář bude ubírat, je myšlenka nejednoznačnosti takového významu, absence "ideálního rukopisu", kde by byla odhalena pravda textu. Věnovat se proto budeme autorům, kteří tuto významovou neuchopitelnost textu tematizují: Kierkegaardovi, Nietzscheovi, Barthesovi. Atestace bude předpokládat (kromě docházky) aktiviní účast a dvě písemné práce. 

Út 16:00

YT220

---

Mgr. et Mgr. Markéta Minářová

Tento interdisciplinární proseminář na pomezí historie a filosofie poskytuje ucelený přehled dějin utopického myšlení a koncepce ideálních států jednotlivých autorů (Platón, More, Campanella, Bacon, atd). Budeme se věnovat tématu vymezení a určení samotného žánru utopie. V bádání o utopickém myšlení je živá otázka, zda utopie vznikla teprve jako ryze novověký útvar, nebo zda má svůj původ ve středověkých představách o biblickém ráji. Rozhodnutí této otázky je závislé od definic: nejprve od toho, co rozumíme pod označením „středověk“ a „novověk“, a pak také od toho, co rozumíme pod „utopií“. Pokud patří k utopii vědomí, že se jedná o něco nereálného, tj. utopického, pak se dějiny utopií začínají vskutku Thomasem Morem a jeho spisem Utopie. Na příkladech Campanellova Slunečního státu, či Baconovy Nové Atlantis budeme zkoumat témata jak filosofická, tak historická. V prosemináři budeme číst a interpretovat vybrané pasáže, každá hodina se bude skládat z přednášky, diskuse a pravidelného vypracování konspektů. Atestace bude udělena za práci na hodinách, vypracované domácí úkoly a za atestační referát.

Čt- 8:30

YT120

---

PhDr. Jaromír Murgaš, CSc.

Praktický a podle možností zkušenostní a dialogický trénink v základním zpracování, vytěžení obsahu a interpretaci textů. Úvod do filosofické interpretace a osvojení základních principů psaní odborného textu; uvedení do smyslu filosofického myšlení pro studující FHS (a nejen je). Práce s texty J. Sokola, Platona, I. Kanta, krátce F. Nietzscheho a případně H. Arendtové či J. Patočky. K atestu je třeba aktivní účast, plnění úkolů; k hodnocení tři práce na asi dvě strany a rozhovor.

Čt 14:30

YT113

---

Mgr. Jaroslav Novotný, Ph.D.

Náplní této skupiny Proseminá

Anotace

Výuka probíhá v cca 25 paralelních seminárních skupinách.

Cílem kurzu je přivést studenty od naivního čtení k reflektované a systematické práci s textem a souběžně si osvojit základní žánry a elementární formální požadavky odborného textu.

Skladba hodin: Každá hodina se zpravidla skládá jednak z přednáškové části a jednak ze cvičení, kde se přednášené záležitosti demonstrují, případně procvičují na konkrétních vybraných textech filosofické tradice. K této

části dostávají studenti na každou hodinu zadanou přípravu, v průběhu semestru pak navíc musí napsat dvě až tři kratší práce v probíraných žánrech odborného textu.