Charles Explorer logo
🇬🇧

Acts of Apostles I: Reading and Interpretation of the Fundamental Texts of the Western Tradition

Class at Faculty of Humanities |
YBFB050

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

7.října: úvod, evangelista Lukáš, místo a doba vzniku, žánr a účel napsání spisu. Skutky apoštolské a Lukášovo evangelium 14. října: Sk 1: 1–26, Ježíšovo nanebevstoupení, doplnění apoštolského kruhu 21. října: Sk 2: 1–47 Letnice 4. listopadu: Sk 3:1- 4:37  Uzdravení chromého a reakce velerady, církev v Jeruzalémě I. 11.listopadu: Sk 5: 1–42 Ananiáš a Safira, apoštolové před soudem, církev v Jeruzalémě II. 18.listopadu: Sk 6:1 –7:53 ustanovení sedmi jáhnů, obžaloba, soud a umučení Štěpána 25. listopadu: Sk 8: 1–40 jáhen Filip a šíření křesťanství v Samaří, setkání se Šimonem Mágem; pokřtění etiopského eunucha na cestě do Gazy 2. prosince: Sk 9: 1–42 Obrácení Saula, Petr v Lyddě a Joppe 9. prosince: Sk 10:1- 48 Křest Korneliovy domácnosti 16. prosince: Sk 11:11–12:25 Petr v Jeruzalémě; církev v Antiochii; uvěznění a osvobození Petra; stětí Jakuba; smrt Héróda

Program letního semestru (nutná registrace druhé části kursu v LS): 17. února: Sk 13: 1–52 Pavlova první misijní cesta I.: Pavel a Barnabáš v Pisidské Antiochii; Pavlova řeč v synagoze, fiasko a vyhnání z města 24. února: Sk 14:1–28 Pavlova první misijní cesta II.: Pavel a Barnabáš v Ikoniu a Lystře (poprvé v čistě pohanském městě), další fiasko a návrat do syrské Antiochie 2. března: Sk 15:1–34 Spor v Antiochii ohledně dodržování Mojžíšova zákona (obřízka, dietetické předpisy); apoštolský koncil v Jeruzalémě, tzv. „apoštolský dekret“ 9. března: Sk 15: 35–17:14 Pavlova druhá misijní cesta I.: Pavel ve Filippech, exorcismus dívky, jež měla věšteckého ducha, Pavlovo uvěznění a osvobození; pohoršení v Thessaloniké, o něco lepší přijetí v městečku Beroia, odchod Pavla do Athén 16. března: Sk 17: 15 – 18:18 Pavlova řeč na Areopagu; Pavel v Korintu 23. března: Sk 18: 19 – Sk 19: 40: první příchod od Efesu; cesta do Jeruzaléma; začátek nové misijní cesty, setkání s Janovými učedníky; druhý příchod do Efesu; pobouření v Efesu a srocení stříbrotepců 30. března:  Sk 20: 1–37: Pavel v Makedonii a Iónii; Pavel v Tróadě, Pavlova řeč na rozloučenou ke starším církve v Milétu 6.dubna: Sk 21:1-40: cesta po moři do Judska; Pavel v Jeruzalémě; pobouření a Pavlovo zatčení 20. dubna: Sk 22:1-23:15  Pavlova řeč ze schodiště ke srocenému lidu;  výslech před Veleradou; spiknutí proti Pavlovi 27. dubna: Sk 23: 16 – 24:27 Pavel eskortován z Jeruzaléma do Cesareje k prokurátoru Félixovi; odročení procesu 4. května: Sk 25:1- 26:32 nový prokurátor Porcius Festus, soud a odvolání k císaři; slyšení před Héródem Agrippou II. 11. května: Sk 27:1-44 cesta po moři do Říma, ztroskotání a zachránění 18. května: Sk 28:1-31 Pavel na Maltě; příchod do Říma; otevřený konec

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Na semináři bude přečtena a okomentována první část Skutků apoštolských (Sk 1, 1 – 14, 28), jež pojednává jednak o rozšíření evangelia v Jeruzalémě (dar Ducha Svatého o Letnicích, zázračné uzdravování, první perzekuce a smrt Štěpána) a jednak o šíření evangelia v Samařsku, obrácení Pavla a jeho první misijní cestu).

Cílem semináře je poskytnou studentům praktickou průpravu v četbě novozákonních textů, která obnáší porozumět užitým žánrům a jejich rozdílům, být si vědom záměru, s jakým svatopisci své texty psali, chápat základní použité pojmy a problémy, které se snaží řešit; orientovat se v jejich struktuře a rozpoznat základní argumentační celky; pochopit různé způsoby argumentace; uvědomit si, na čem je založena její závaznost a platnosti, v čem spočívá rozdíl od způsobu, jak se argumentuje ve filosofických textech; rozpoznat důležitost kontextu a obecně prostředí, do něhož jsou texty psány; vyznat se na elementární rovině v náboženských a historických narážkách, které texty obsahují. V rámci semináře bude nadto probrána řada známých a slavných motivů, jež byly opakovaně zpracovávány mimo jiné též v literatuře či ve výtvarném umění. Seminář by měl též v neposlední řadě naznačit odpovědět na otázku, jak je možné, že se křesťanství šířilo po Římské říši s udivující rychlostí a úspěchem.