1. Uvedení do tématu 2.
Foucaultova metodologie 3.- 5. Mučení a popravy (model ceremonie) 4. - 5.
Zrod mírnosti trestání (model reprezentace) 6. -9. Disciplína (opatření v době moru).
Normalizace. Panoptikon 10.-11.
Vězení 12. Dějiny šílenství - vybrané motivy 13.
Postskriptum ke společnostem kontroly, G. Deleuze.
V semináři se zabýváme institucí trestání a praxí moci ve vybraných pasážích knihy Dohlížet a trestat a Dějiny
šílenství M. Foucaulta, Postskriptum ke společnostem kontroly, G. Deleuze.
. Hledáme odpověď na otázku, jaké jsou vztahy společnosti k trestaným, k vězňům, k bláznům, k nemocným. Jaký je smysl krutosti veřejných poprav, je proces zrodu mírnosti trestání výrazem lidskosti a pokrokovosti, nebo jen změnou jednoho způsobu působení moci za jiný.
Podmínka atestace: průběžná práce v semináři (bez vážných důvodů jsou možné 3 absence); při delší absenci náhradní atestace: písemná práce, při zájmu o jedničku taktéž, nebo prezentace v hodině (3 - 5 stran).
Četba knihy Michel Foucault, Dohlížet a trest, Dauphin, Praha 2000. Doporučené četba: M.
Závěrečný kvíz, bez hodnocení.
Foucault, Dějiny šílenství, NLN, Praha 1994.
V případě distanční výuky bude kurz probíhat prostřednictvím on-line předná šek v MS Teams (odkaz na název třídy a kód kurzu pošlu všem studentům mailem a vložím před začátkem výuky do anotace v SISu). V případě prezenční výuky, pro studenty, kteří se nebudou moci zúčastnit z vážnějších důvodů, bude seminář z fakulty online.(hybridní forma výuky-dle technických možností)
OMLOUVÁM SE, ALE Z DŮVODU KAPACITY UČEBNY ZÁPIS NAD LIMIT NENÍ MOŽNÝ.