1) Vizuální média a kultura rozhraní
2) Vizuální formy produkce znalostí – umění a poznání
3) Grafická reprezentace/reprezentativní obraz
4) Operativní obrazy jako kontextuální umění
5) Diagramatický obrat v teorii obrazu
6) Role diagramů a grafů na poli umění a poznání
7) Reprezentační techniky/základní typologie diagramů
8) Od W. Benjamina k automatizované estetice
9) Informační estetika
10) Etapy expanze operativních obrazů
11) Vizualizace a možnosti analýzy velkých obrazových archivů
12) Dynamická schémata a mapy
13) Umělecko-didaktické diagramy Povinná literatura: BENJAMIN, W.: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, in: Dílo a jeho zdroj, Praha: Odeon, 1979 (přel. V. Saudková), s. 17–47. BURDICKOVÁ, Anne, DRUCKEROVÁ, J., LUNENFELD P.: Digital Humanities: Nové metody a žánry, in: Digital Humanities, Praha: Academia,
2019. DELEUZE, G: Von Archiv zum Diagramm, 1986 in: Diagrammatik Reader, Schneider, B. et al (eds.). Berlin/Boston: De Gruyter,
2016. DRUCKEROVÁ, J.: Graphesis: Visual Forms of Knowledge Production. Harvard University Press,
2014. MANOVICH, L.: Jazyk nových médií. Karolinum,
2018. Doporučená literatura: BENDER, J., MARRINAN, M.: The Culture of Diagram. Standford University Press,
2010. BOGEN, S., THUERLEMANN, F.: Jenseits der Opposition von Text und Bild: Überlegungen zu einer Theorie des Diagramms und des Diagrammatischen, in: Patschovsky, Alexander (Hrsg.): Die Bildwelt der Diagramme Joachims von Fiore: zur Medialität religiös-politischer Programme im Mittelalter. Stuttgart: 2003, s. 1–22. BUCHER, S.: Das Diagramm in den Bildwissenschaften: Begriffsanalytische, gattungstheoretische und anwendungsorientierte Ansätze in der diagrammtheoretischen Forschung, in: Verwandte Bilder Die Fragen der Bildwissenschaft Ingeborg Reichle, Steffen Siegel, Achim Spelten (eds.), Berlin: Kulturverlag Kadmos,
2007. DIRMOSER, G.: Art Diagramm in Context. Beitraege zur Diagrammatik/Graphematik, DiagrammatikHomepage von Gerhard Dirmoser. Linz: Public Space Server,
2018. JONES, A., GALISON, P.: Introduction: Picturing Science, Producing Art, in: Picturing Science, Producing Art, Caroline A. Jones, Peter Galison, eds., New York: Routledge,
1998. KLEE, P.: Paul Klee´s Notebooks - Thinking Eye. Edited by J. Spueller. Lund Humpries, London: Digitized by the Internet Archive,
2010. MACIANUS, G.: Diagram of Historical Development of Fluxus and Other 4 Dimensional, Aural, Optic, Olfactory, Epithelial and Tactile Art Forms. Primary Information,
2016. MANOVICH, L.: How to Compare One Million Images, in: David M. Berry (Hg.): Understanding Digital Humanities, New York: Palgrave Macmillan, 2012, s. 249–278. MANOVICH, L.: Automating Aesthetics: Artificial Intelligence and Image Culture, in: Flash Art International no. 316, September–October
2017. MERSCH, D.: Epistemologies of Aesthetics. Chicago: University of Chicago Press,
2015. SCHMIDT-BURKHARDT, A.: Die Kunst der Diagrammatik: Perspektiven eines neuen Bildwissenschaftlichen Paradigmas. Transcript Verlag,
2017. SCHNEIDER, B et al (eds). Diagrammatik Reader, Berlin/Boston: De Gruyter,
2016. TUFTE, E.: The Visual Display of Quantative Information. Graphics Press, Cheshire,
2001.
Kurz se zaměřuje na vztah vizuálních médií a vizuální formy produkce znalostí v kontextu uměleckých forem kultury rozhraní, s důrazem na diagramatický obrat v rámci teorie obrazu, a představuje význam a východiska automatizované estetiky.