Charles Explorer logo
🇨🇿

Operativní obrazy II.: Automatizovaná estetika

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBFB067

Sylabus

1) Vizuální média a kultura rozhraní2) Vizuální formy produkce znalostí v digitální době3) Dynamická diagramatika na poli umění a poznání4) Praktiky a vývoj diagramatiky v mediálním umění5) Reprezentační techniky a teorie rozhraní6) Digitální informační grafika7) Informační estetika a digitální média8) Automatizovaná estetika9) Vizuální komplexnost10) Principy vizualizace obrazových dat11) Možnosti analýzy velkých obrazových archivů12) Digitální metody ve vědě o obraze13) Dynamická schémata a mapy   Povinná literatura: BENJAMIN, W. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, in: Dílo a jeho zdroj, Praha: Odeon, 1979 (přel. V. Saudková), s. 17-47. BURDICKOVÁ, A., DRUCKEROVÁ, J., LUNENFELD P. Digital Humanities. Praha: Academia,

2019. LIMA, M. Visual Complexity: Mapping Patterns of Information. New York: Princeton Architectural Press,

2011. MANOVICH, L. Jazyk nových médií. Praha: Karolinum,

2018. MANOVICH, L. Cultural Analytics. MIT Press,

2020. VIRILIO, P. Big Optics, in: On Justifying the Hypothetical Nature of Art and the Non-Identicality within the Object World, ed. P. Weibel, Koeln:

1992. Doporučená literatura: DIRMOSER, G. Diagramme in der Kunst / Praktiken des Diagrammatischen in der Kunst. Mapping Art Teil 3 – 5 (1970s-2010s),

2013. DRUCKEROVÁ, J. Graphesis: Visual Forms of Knowledge Production. Harvard University Press,

2014. FLEISCHMANN, M., STRAUSS, W. Das digitale Archiv und seine Inszenierung: Suchen und Finden im vernetzten Wissensraum, In: Kritische Szenografie: Die Kunstausstellung im 21 Jahrhundert, edited by Kai-Uwe Hemken. Bielefeld: Transcript Verlag, 2015, s. 301-313. HRISTOVA. S. Images as Data: Cultural Analytics and Aby Warburg’s Mnemosyne, in International Journal for Digital Art History, no. 2, 2016, s. 116-132. MANOVICH, L. How to Compare One Million Images, in: David M. Berry (Hg.): Understanding Digital Humanities, New York: Palgrave Macmillan, 2012, s. 249-278. MANOVICH, L.: Automating Aesthetics: Artificial Intelligence and Image Culture, in: Flash Art International no. 316, September–October

2017. SALEH, B. et al. Toward Automated Discovery of Artistic Inuence, in: Multimedia Tools and Applications , vol. 75, 2016, s. 3565-3591. SCHIFANELLA, R., REDI, M., AIELLO, L.M. An Image is Worth More than a Thousand Favorites: Surfacing the Hidden Beauty of Flickr Pictures, in: ICWSM, Association for the Advancement of Artificial Intelligence,

2015. VIRILIO, P. Vision Machine. Indiana University Press,

1994. ZYLINSKA, J. The Work of Art in the Age of Machinic Creation, in: AI Art: Machine Visions and Warped Dreams. Open Humanities Press,

2020.

Anotace

Kurz se zaměřuje na možnosti zkoumání vizuální formy produkce znalostí v kontextu uměleckých forem kultury rozhraní, s důrazem na počítačově-podporovanou analýzu vizuálního jazyka, a představuje význam automatizované estetiky a přínos informační vizualizace ve vědě o obraze.

Pro účast v kurzu není nutné absolvování kurzu Operativní obrazy I.