Tématické okruhy:1) Charakteristika mýtu, mýtické zkušenosti, rituální chování.2) Mytologické pojetí času. Význam minulosti.3) Mýty kosmogonické, theogonické a antropogonické.4) Mýtus a slovo.5) Tři ryzí mýty evropské kultury (mýtus o Gilgamešovi, mýtus o stromu poznání a života, mýtus o Oidipovi). ýtičnost tragédie.6) Přístup novověkého člověka k mýtu: Schellingovo metafyzické uchopení mýtu.7) Casirrerovo fenomenologické uchopení mýtu.8) Vznik filosofie a synoikismus, agon.9) Jazyk - funkce a původní význam jazyka, hledání původního božského a věcného jazyka.10) Řecký (filosofický) jazyk, smysluplný jazyk. Jazyk jako jedno ze tří základních pout člověka.11) Filosofický výklad písmena, stoicheon.12) Filosofický výklad některých gramatických jevů - pádu, čísla, slovesného času, slovesných způsobů.Povinná literatura:SOKOL J., Filosofická antropologie. Člověk jako osoba, Praha: Portál, 2002SOKOL, J., Malá filosofie člověka, Slovník filosofických pojmů, Praha: Vyšehrad,
1998. Doporučená literatura:N. D. FUSTEL DE COULANGES, Antická obec, Praha: SOFIS,
1998.M<span style="FONT-SIZE:
9.5pt; FONT-FAMILY: "TimesNewRomanPSMT&qu
This introductory four-term course to philosophy is based on contrasting archaic society with modern society, community living with myths with the community where myths were gradually being broken. In historical and phenomenological perspectives, particularly drawing from Husserl's and Patočka's interpretations, the course reflects on the fundamental philosophical concepts introduced by Socrates, Plato and Aristotle. The main issues concerned are as follows: 1. Myth as a symbolic form that allows no questioning as compared to philosophy; 2. the concept of discourse illustrating the differences between theoretical and practical approaches as represented by maths, philosophy, classical science, and myths, life, modern science and technology, respectively; 3. an analysis of philosophical discourse, based on Plato's dialogue
"Gorgias".