Charles Explorer logo
🇨🇿

Filosofické texty a zkušenost Gestaltu II.

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBFC145

Sylabus

1.       Výsledky a poznatky ze ZS, opakování (a pro „nové“ „uvedení“) spojení principů G a filosofie (schémata), otázky metodiky

2.       Spojení principů G a filosofie a otázky metodiky v praktickém filosofickém cvičení s textem o formě sjednocení rozporů u A. de S.-Exupéryho

3.       Zkušenostní cvičení dle g. přístupu a AdSE – „myšlenka“ v holistickém pojetí

4.       Samořídící hodina s textem AdSE o časech, o přítomnosti a budoucnosti

5.       Zkušenostní zkoumání přítomnosti a práce s odporem (spec. v kontaktu s textem)

6.       Elementární propojování myšlenek a zkušenosti dle textů J. Sokola aj.

7.       Dynamika procesu, filosofie tělesnosti; koncept tvořivosti

8.       Otázky pravdy

9.       Praktická cvičení – propojení: myšlenka – zkušenost; motivy z Já a ty

10.   Praktická cvičení – propojení: myšlenka – zkušenost; motivy z F. Nietzscheho

11.   Praktická cvičení – propojení …  u M. Heideggera

12.   Zhodnocování kursu, dokončování nedokončeného

13.   Atestační prezentace

Anotace

Kurz FtZG II navazuje na FtZG I. V roce 2024, LS (šk.rok 23/24) mají absolventi FtZG I plnou přednost pro přijetí do kursu před "novými" uchazečkami, uchazeči. Defintivní rozhodnutí padne ale dle stavu.

Pravidelná osobní, prezenční účast je potřebná. V kursu budeme střídat jednak experimentální techniky sebezkušenosti v práci s filosofickými motivy (a jejich komunikaci) a jednak doplňování těchto experimentů teorií (a to jak z hlediska filosofie, tak i gestalt přístupu).

Kurs podporuje uvědomění si vlastního prožívání, zkušenosti i dovedností účastníků při práci s texty, s filosofickými motivy a myšlenkami. A pokud možno i vzájemné spolupráci. To vše slouží jednak lepšímu kontaktu s požadavky studia, jednak i pochopení souvislostí "běžného života" a filozofického myšlení (a některých psychologických motivů z rámce gestalt přístupu). Texty jsou věnovány otázkám svobody, kontaktu, vzájemné spolupráce a rozhovoru, vztahům Já-Ty-ono a dalším tématům.