Charles Explorer logo
🇨🇿

Filosofické problémy nové hudby

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBFC209

Anotace

Cílem kursu bude zkoumat vztahy či dialog mezi hudbou a filosofií ve 20. století, a to zejména se zřetelem k tzv. schönbergovské reformě. Hlavními filosofickými (nebo obecněji teoretickými) autory, které budeme probírat, jsou T. W. Adorno a C. Lévi-Strauss (ovšem nejen oni). Po hudební stránce bude řeč zejména o tzv. druhé vídeňské škole (Schönberg, Berg, Webern), ale také o poválečném serialismu (Boulez, Stockhausen aj.), o konkrétní (Schaeffer, Henry) či aleatorické (Cage) hudbě. Od zmiňovaných skladatelů budeme číst také jejich teoretické texty.

Nějaká znalost hudební teorie se nepředpokládá, nicméně jedno upozornění: jmenovaní skladatelé se, jak se lidově říká, neposlouchají snadno. Očekává se tedy zájem ze strany studentů nebo minimálně nepředpojatost a otevřená mysl. Zkrátka žádné "hezké melodie" se konat nebudou. Taktéž je třeba zmínit fakt, že jak Adorno, tak Lévi-Strauss nejsou snadné čtení. Účastníci by s tím měli počítat.

Podmínkou atestace bude krátký test.