Čtyřdenní exkurze se uskuteční na v červnu 2017.
Harmonogram: 5. 6. Nové Hrady (nocleh) 6. 6. Kaplice (nocleh) 7. 6. Český Krumlov (nocleh) 8. 6. Zlatá Koruna (návrat do Prahy)
Povinná témata: 1. Šlechta v osvícenských Čechách – stavové, úředníci a vrchnosti
Lit.: CERMAN, Ivo, Šlechtická kultura v 18. století. Filozofové, mystici, politici, Praha 2011, s. 449-506. 2. Osvícenství a (katolická) církev
Lit.: CERMAN, Ivo, Introduction: the Enlightenment in Bohemia, in: in: The Enlightenment in Bohemia: religion, morality and multiculturalism, ed. Ivo Cerman, Rita Krueger, Susan Reynolds, Oxford 2011, s. 1-15.
Referáty: 1. Poddanská otázka v Čechách 2. poloviny 18. století
KUTNAR, František, Sociálně myšlenková tvářnost obrozenského lidu. Trojí pohled na český obrozenský lid jako příspěvek k jeho duchovním dějinám, Praha 1948, s. 21-66 (1. Pojetí lidu u populacionistů, 2. Pohled české společnosti josefinské na lid). referát Oksana Belkova 2. Buquoyové na Novohradsku a jejich reformy
Lit.: BUQUOYOVÁ, Margarette, Hrabě Jan Buquoy, sociální reformátor doby osvícenství. Katalog výstavy u příležitosti 22. výročí reformy chudinského zřízení v habsburské monarchii podle novohradského vzoru, Feldkirchen-Westerham 2004 referát: Anna Kojanová 3. Chudinský institut a chudinská péče v habsburské monarchii
Lit.: BUQUOYOVÁ, Margarette, Hrabě Jan Buquoy, sociální reformátor doby osvícenství. Katalog výstavy u příležitosti 22. výročí reformy chudinského zřízení v habsburské monarchii podle novohradského vzoru, Feldkirchen-Westerham 2004 referát: Anežka Šedová 4. Školské reformy v habsburské monarchii (příklad hlavní škola Český Krumlov)
Lit.: MINÁŘOVÁ, Jolande, Hlavní škola a školství v Českém Krumlově od osmdesátých let 18. století do roku 1869, in: Český Krumlov. Od rezidenčního města k památce světového kulturního dědictví, ed. Martin Gaži, České Budějovice 2010, s. 801-816; HANZAL, Josef, Příspěvek k dějinám školství a jeho správy v Čechách v letech 1775-1848, SAP 26, 1976, s. 221-260. referát: Adéla Sychrová 5. Ferdinand Kindermann a kaplická škola
Lit.: MRZENA, Jan, ŠTVERÁK, Vladimír (ed.), Felbiger a Kindermann, reformátoři lidového školství, Praha 1986, s. 148-171 (Zpráva o venkovské škola v Kaplici v Čechách). referát: Širín Ježková 6. Osvícenství, náboženství a církve
Lit.: BĚLINA, Pavel, KAŠE, Jiří, KUČERA, Jan P., Velké dějiny zemí Koruny české, X. (1740-1792), Praha-Litomyšl 2001, s. 72-109. referát: Anděla Heřmánková 7. Rušení klášterů a náboženské reformy (příklad Zlaté Koruny a její klášterní školy/industriální výuky)
Lit.: GAŽI, Martin, The Enlightenment from bellow: the Catholic regular clergy in Bohemia and Moravia, in: The Enlightenment in Bohemia: religion, morality and multiculturalism, ed. Ivo Cerman, Rita Krueger, Susan Reynolds, Oxford 2011, s. 193-207. referát: Kristýna Vacardová 8. Schwarzenberské správní, hospodářské a byrokratické reformy (schwarzenberský archivní pořádací systém, schwarzenberský hospodářský institut Český Krumlov)
Lit.: ZÁLOHA, Jiří, Několik poznámek ke vzniku a k zásadám pořádacího systému velkostatkových fondů schwarzenberské provenience, SAP 26, 1976, s. 341-366. referát: Madgaléna Křížová
BĚLINA, Pavel, KAŠE, Jiří, KUČERA, Jan P., Velké dějiny zemí Koruny české, X. (1740-1792), Praha-Litomyšl 2001, s. 72-109.
CERMAN, Ivo, Šlechtická kultura v 18. století. Filozofové, mystici, politici, Praha 2011, s. 449-506.
KUTNAR, František, Sociálně myšlenková tvářnost obrozenského lidu. Trojí pohled na český obrozenský lid jako příspěvek k jeho duchovním dějinám, Praha 1948, s. 21-66 (1. Pojetí lidu u populacionistů, 2. Pohled české společnosti josefinské na lid).
BUQUOYOVÁ, Margarette, Hrabě Jan Buquoy, sociální reformátor doby osvícenství. Katalog výstavy u příležitosti 22. výročí reformy chudinského zřízení v habsburské monarchii podle novohradského vzoru, Feldkirchen-Westerham 2004 (vybrané části).
BELŠÍKOVÁ, Šárka, GAŽI, Martin, HANSOVÁ, Jarmila, Opat Bylanský a obrazy zlatokorunské školy. Osvícenství zdola v okrsku světa, České Budějovice 2013, s. 68-92, 225-231.
GAŽI, Martin, The Enlightenment from bellow: the Catholic regular clergy in Bohemia and Moravia, in: The Enlightenment in Bohemia: religion, morality and multiculturalism, ed. Ivo Cerman, Rita Krueger, Susan Reynolds, Oxford 2011, s. 193-207.
CERMAN, Ivo, Introduction: the Enlightenment in Bohemia, in: in: The Enlightenment in Bohemia: religion, morality and multiculturalism, ed. Ivo Cerman, Rita Krueger, Susan Reynolds, Oxford 2011, s. 1-15.
MINÁŘOVÁ, Jolande, Hlavní škola a školství v Českém Krumlově od osmdesátých let 18. století do roku 1869, in: Český Krumlov. Od rezidenčního města k památce světového kulturního dědictví, ed. Martin Gaži, České Budějovice 2010, s. 801-816.
HANZAL, Josef, Příspěvek k dějinám školství a jeho správy v Čechách v letech 1775-1848, SAP 26, 1976, s. 221-260.
HANZAL, Josef, Ferdinand Kindermann von Schulstein (1740-1801): školský reformátor a osvícenský duchovní, Kostelní Vydří 1998.
MRZENA, Jan, ŠTVERÁK, Vladimír (ed.), Felbiger a Kindermann, reformátoři lidového školství, Praha 1986, s. 96-171 (Všeobecný školní řád, Zpráva o venkovské škola v Kaplici v Čechách).
BASTL, Ondřej, Rušení klášterů v Čechách a na Moravě za Josefa II., Historická geografie 28, 1995, s. 155-173.
ZÁLOHA, Jiří, Několik poznámek ke vzniku a k zásadám pořádacího systému velkostatkových fondů schwarzenberské provenience, SAP 26, 1976, s. 341-366.
Drtivá většina obyvatelstva Čech žila v 18. století v poddanském postavení a byla v mnoha ohledech závislá na svých většinou šlechtických nebo církevních vrchnostech. I tereziánsko-josefinský stát byl při uskutečňování reforem na nejnižší úrovni odkázaný na úředníky panství a měst. Ačkoliv osvícenský stát zasahoval do jejich jisté autonomie, byli někteří šlechtici a duchovní nejen přívrženci společenských změn, ale mnohdy i vysokými státními
úředníky, kteří reformy v celozemském měřítku realizovali.
Exkurze se zaměří na uskutečňování osvícenských reforem na jihočeských panství jak přímo z popudu jejich majitelů, tak na případy, kdy se jejich zájmy coby pozemkových vrchností dostávaly do konfliktu se změnami, prosazovanými z centra. Pozornost budeme věnovat školství, sociálnímu zabezpečení, náboženské praxi, hospodářskými inovacím, komunikacím a ovládání prostoru i správě samotné. Na příkladech jednotlivých reforem budeme studovat proces státní centralizace, tj. přesun vztahu mezi jednotlivcem a veřejnou institucí, ovlivňující jeho život a garantující mj. ochranu a pomoc, z lokální/regionální úrovně (město, vesnice, panství) na úroveň centrální (stát).