Charles Explorer logo
🇨🇿

My a oni: Evropa a "evropanství" v raném novověku

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBH185

Sylabus

Program kurzu  

 - Úvod, představení problematiky, organizační záležitosti. Hra s prameny - dešifrování raně novověkého rukopisu

 - Škola Annales a dějiny mentalit / historická antropologie. Evropa a "Evropané", vnímání pojmu a pohled na druhého ve "světě" raného novověku. Cizinec, hranice, přítel, nepřítel...

 - Cestování a pohled na krajinu a na cizinu a jeho změny v průběhu raného novověku

 - Pocity "Evropana" 18. století, štěstí, optimismus, melancholie, jistota a nejistota

 - Vzdělání, gramotnost, představy a realita

 - Republika učených, akademie, salony, korespondenční sítě.

 - Muž a žena, role pohlaví, raný "feminismus"

 - Stát: ideál a realita. Statistika a politická aritmetika

 - Panovník, úředník a "občan"

 - Stará a nová církev, Bůh trestající a Bůh chápající, víra a zbožnost

 - Role anekdoty. Zrod veřejného mínění, periodika a propaganda

 - Zápočtová hodina  

Anotace

Přednáška je určena všem zájemcům o evropské kulturní dějiny 17. a 18. století. Budeme se věnovat rozdílům a shodám ve vývoji jednotlivých států a společností Evropy.

Zaměříme se na otázku komunikace mezi lidmi a státy, budeme si číst cestovní deníky tehdejších lidí se snahou pochopit, jak se na cizí realitu dívali, jak ji analyzovali a svá pozorování předávali dále. Porovnáme vznikající úřední aparát jednotlivých zemí, zastavíme se také u otázek korupce a řešení různých afér v tehdejší době.

Srovnáme vzdělávání lidí a jejich kariérní možnosti v jednotlivých zemích, podíváme se na vztahy mezi církví a společností, stejně jako na ty, které existovaly mezi státem a společností. Finálně se zaměříme především na pokusy o určité "intelektuální sjednocení" Evropy formou nadstátní instituce "Republiky učených" i "Republiky vědců" a na pojetí kosmopolitismu a individualismu v osvícenské době.

Kurz se pokusí posluchačům přinést nejen nový pohled na některé aspekty evropských dějin, ale také je připravit na úspěšné absolvování dějepisných zkoušek. K atestu: aktivita na hodinách, referát nebo závěrečná písemná zkouška.