Charles Explorer logo
🇬🇧

Introductory Seminar in History: Introduction to Historical Studies

Class at Faculty of Humanities |
YBH187

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

  3. 10. Jan Tuček: úvod, citační norma, elektronické informační zdroje 10. 10. Jan Tuček: historická věda (?) 17. 10. Pavel Himl: informační zdroje, historická kritika, pomocné vědy historické, historické poznání a jeho funkce ve společnosti 1 24. 10. Pavel Himl: informační zdroje, historická kritika, pomocné vědy historické, historické poznání a jeho funkce ve společnosti 2 31. 10. Pavel Himl: informační zdroje, historická kritika, pomocné vědy historické, historické poznání a jeho funkce ve společnosti 3 7. 11. Jan Horský: historická antropologie 14. 11. Markéta Seligová: historická demografie 21. 11. Jiří Pešek: moderní dějiny 28. 11. Pavel Mücke: oral history 5. 12. Blanka Altová: dějiny umění 12. 12. Roman Zaoral: dějiny každodennosti 19. 12. Roman Zaoral: hospodářské a sociální dějiny 2. 1. Jan Tuček: paměťová studia – jiný vztah k minulosti 9. 1. Zápočtový test    

Povinná literatura:

HIML, P., TUČEK, J. a kol., Texty k historickému prosemináři FHS UK, Praha: FHS UK, 2015.  

Doporučená literatura:

BENEŠ, Z., Historický text a historická kultura, Praha: Karolinum, 1995.

IGGERS, G. G., Dějepisectví ve XX. století, Praha: Lidové noviny, 2002.

HAVELKA M., Dějiny a smysl. O obsazích, akcentech a posunech tzv. české otázky (1895 - 1989), Praha: Lidové noviny, 2001.  

HROCH, M., a kol., Úvod do studia dějepisu, Praha: SPN, 1985.

KUTNAR, F., MAREK, J., Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997.

STORCHOVÁ, L. a kol., Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě, Praha: Scriptorium, 2014.

ŠTAIF, J., Historie, historici a společnost, Praha: Univerzita Karlova, 1997.  

Annotation

Designed particularly for undergraduates who wish to write their bachelor's thesis on a historical subject, this course aims to develop students' ability to apply key historical methods in practice. Students are introduced to history as a specific discipline within the social sciences, and are provided with an overview of basic methodological approaches.

The course also gives a survey of 19th and 20th century European historiography and the philosophy of history.