Témata:
1) Obraz.
2) Co je umění?; Uznání uměleckého díla.
3) Umělecké dílo a čas.
4) Umělecké dílo minulosti a jeho historická a estetická hodnota.
5) Výtvarné techniky a technologie I.
6) Výtvarné techniky a technologie II.
7) Konzervování a restaurování.
8) Ochrana, revitalizace, rekonstrukce, konverze; koncepty konzervátorského/restaurátorského zásahu.
9) Restaurování nástěnné malby - konkrétní příklady.
10) Restaurování závěsného obrazu - konkrétní příklady.
11) Restaurování grafiky - konkrétní příklady.
12) Úloha památkové péče v oblasti záchrany kulturního dědictví.
13) Prezentace uměleckých děl minulosti. Studijní literatura: * Povinná: CHALUPECKÝ, J. Evropa a umění. Praha: Torst,
2005. ISBN 80-7215-264-5. BRANDI, C. Teorie restaurování. Praha: Tichá Byzanc,
2000. ISBN 80-86359-03-4. VINAS, S. M. Současná teorie konzervování. Pardubice: Univerzita Pardubice,
2015. ISBN 978-80-7395-931-9. * Doporučená: RIEGEL, A., HLOBIL, I. Moderní památková péče. Praha: NPÚ,
2003. ISBN 80-86234-34-7. GOODMAN, N. Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Praha: Academia,
2007. ISBN 978-80-200-1519-8. KESNER, L. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Národní galerie,
2000. ISBN 80-7203-252-6. HEROUT, J. Slabikář návštěvníků památek. Praha: Tvorba, 2011, ISBN 978-80-86516-40-0. KULKA, T., CIPORANOV, D. eds. Co je umění?: texty angloamerické estetiky
20. Století. Červený Kostelec: Pavel Mervart,
2011. ISBN 978-80-87378-46-5. KULKA, T. Umění a falzum. Praha: Academia,
2004. ISBN 80-200-0954-X.
V kurzu se zabýváme definováním historické a estetické hodnoty výtvarných uměleckých děl minulosti, způsobem jejich popisu a interpretace pro poznání minulosti a jejich významu v současnosti. Zaměříme se na rozpozn ávání
časových sedimentů v uměleckém díle, problematiku restaurování, konzervování, rekonstrukce, konverze a v té souvislosti i proměny funkce uměleckého díla v čase. Kurz je vhodný pro studenty, kteří ve své bakalářské práci hodlají využívat obrazové prameny umělecké povahy (malířství, sochařství, architektura, urbanistické celky, kresby, grafiky aj.) nebo předpokládají, že by se v dalším studiu chtěli věnovat dějinám výtvarného umění, muzejnictví, historie nebo práci v muzeu, galerii, památkové péči, v průvodcovské službě apod. Náplň kurzu vychází z praktické zkušenosti restaurátora uměleckých děl a historičky umění.