Charles Explorer logo
🇨🇿

Metody archeologického studia

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBHC137

Sylabus

1 Předmět archeologického studia 2 Prameny archeologického studia, dynamický a systémový kontext 3 Metody archeologického studia, mezioborová podstata archeologie 4 Stručný nástin vývoje lidské společnosti z pohledu archeologie: pravěk 5 Stručný nástin vývoje lidské společnosti z pohledu archeologie: středověk 6 Stručný nástin vývoje lidské společnosti z pohledu archeologie: novověk a doba modernizace 7 Počátky archeologie v raném novověku 8 Vývoj archeologie v době modernizace, resp. v souvislostech procesu formování moderních evropských národů 9 Vývoj archeologie v poválečném období 10 Základní principy archeologicko přírodovědného studia 11 Metody geofyzikální a geochemické 12 Experimentální archeologie 13 Systematické, předstihové, záchranné terénní výzkumy  

Doporučená literatura:

Gojda, M. 2000: Archeologie krajiny. Vývoj archetypů kulturní krajiny. Praha: Academia.

Kuna, M. a kol. 2004: Nedestruktivní archeologie. Teorie, metody a cíle. Praha: Academia.

Kuna, M. ed. 2007: Archeologie pravěkých Čech 1. Pravěký svět a jeho poznání. Praha: Archeologický ústav AV ČR.

Matoušek, V. 2005: Bacín – brána podzemí. Archeologický výzkum pravěké skalní svatyně v Českém krasu. Praha: Agentura Krigl.

Sklenář, K. – Sklenářová, Z. 2005: Biografický slovník českých, moravských a slezských archeologů a jejich spolupracovníků z příbuzných oborů. Praha: Libri.  

Požadavky k atestaci:

Seminární práce buď textová v rozsahu 5 stran nebo powerpoint cca 15 – 20 obrázků na individuálně zvolené téma kurzu. Podmínkou jsou odkazy na odbornou literaturu.

Anotace

Kurz seznamuje studenty se základními principy a metodami archeologického studia tak, jak se vyvíjely od raného novověku do současnosti. Představuje vývoj oboru od prvotní etapy doplňkové disciplíny dějepisectví až po současné multidisciplinární pojetí, které je založeno především na propojení společenských a přírodních věd.

Pozornost je věnována především vývoji oboru v českých zemích, který je ovšem v nezbytné míře zařazen do souvislostí mezinárodního vývoje.