1. Rozdělení referátů, úvod do paleografie 2. Historické zdroje mezi papírem a webem
Pavel Himl, Jan Tuček (ed.), Texty k historickému prosemináři FHS UK, Praha 2015, s. 11-27.
Sémantika starých textů - Frantova práva, in: Jaroslav Kolár (ed.), Frantové a grobiáni. Z mravokárných satir 16. věku v Čechách, Praha 1959, s. 43-54. 3. Arlette Farge, The Allure of the Archives, New Heaven-London 2013, s. 1-46.
Archiv – princip, pojem a instituce 4. Historické zdroje mezi fakticitou a reprezentací
Michel Foucault, Život lidí zlopověstných, in: týž, Myšlení vnějšku, Praha 2003, s. 127-152, ref. 5. Arlette Farge, The Allure of the Archives, New Heaven-London 2013, s. 47-78, ref.
Archivní systém v ČR a v zahraničí 6. Prameny, stopy, indicie
Carlo Ginzburg, Checking the Evidence: The Judge and the Historian, Critical Inquiry 18, Autumn 1991, s. 79-92, ref.
Carolyn Steedman, Dust. The Archive and Cultural History, New Brunswick 2002. 7. Historie, paměť, paměťové instituce, legislativa a justice
Arlette Farge, The Allure of the Archives, New Heaven-London 2013, s. 79-113. 8. Medialita, skripturalita, psané a tištěné slovo, historické tisky a knihovny
Pavel Horák, Tisk jako historický pramen, in: Jana Čechurová, Jan Randák a kol., Základní problémy studia moderních a soudobých dějin, Praha 2014, s. 343-359, ref.
Keith Jenkins, Re-Thinking History, London - New York 1991, s. 33-69. 9. Ikonologie a ikonografie, praktická analýza obrazových pramenů
Erwin Panofsky, Ikonografie a ikonologie: Üvod do studia renesančního umění, in: Týž, Význam ve výtvarném umění, Praha 2013, s. 41-72, ref.
Michael Baxandall, Obrazově vynucený význam. Sv. Antoninus, Fra Angelico a Zvěstování, in: Týž, Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. Výbor z textů, Praha 2019, s. 182-193, ref. 10. Fotografie a film jako historický pramen
Filip Wittlich, Fotografie - přímý svědek?! Fotografický obraz a jeho význam pro historické poznání, Praha 2012, s. 124-152, ref.
Petr Koura, Film jako historický pramen, in: in: Jana Čechurová, Jan Randák a kol., Základní problémy studia moderních a soudobých dějin, Praha 2014, s. 404-420, ref. 11. Michel de Certeau, Historiografická operace, in: Týž, Psaní dějin, Brno 2011, s. 61-114, ref. 12. Roger Chartier, Strategie a taktiky. De Certeau a „umění dělat“, in: Týž, Na okraji útesu, Praha 2010, s. 145-155.
Digital humanities 13. Reprezentace, analýza diskurzu
Roger Chartier, Svět jako reprezentace; Historie mezi vyprávěním a poznáním, in: Týž, Na okraji útesu, Praha 2010, s. 61-98, ref.
* Povinná litaratura:
Hroch, M. a kol., Úvod do studia dějepisu, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.Jenkins, K., Re-Thinking History, London, New York: Routledge, 1991. ISBN: 0-415-30443-1.Steedman, C., Dust. The Archive and Cultural History, New Brunswick: Rutgers University Press 2002. ISBN: 978-0-8135-3047-5.* Doporučená litaratura:Foucault, M., Archeologie vědění, Praha: Herrmann & synové, 2002. ISBN: 80-239-0124-9.Chartier, R., Na okraji útesu, Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. ISBN: 978-80-87378-52-6.Assmann, J., Kultura a paměť. Písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku, Praha: Prostor, 2001. ISBN: 80-7260-051-6.Farge, A., Le goût de l’archive, Paris: Le Seuil, 1997. ISBN: 978-20-2030-90-97; případně The Allure of the Archives, New Heaven-London 2013.Landwehr, A., Historische Diskursanalyse, Frankfurt, New York: Campus, 22009. ISBN: 978-3-593-38451-1.Sarasin, P., Geschichtswissenschaft und Diskursanalyse, Frankfurt am Main: Suhrkamp Taschenbuch Verlag, 2003. ISBN: 3-518-29239-0.Koselleck, R., Vergangene Zukunft. Zur Semantik geschichtlichter Zeiten, Frankfurt am Main: Suhrkamp Taschenbuch Verlag, 2013. ISBN: 978-3-518-28357-8.Stegmann, A., Intertextualität, Performativität und Transmedialität kollektiver Erinnerung. Die Rekonstruktion des Bildes von Charles I. im Wandel der Zeit, Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2005. ISBN: 3-88476-817-4.* Studijní opora:Naskenované texty a prameny k jednotlivým tématům budou k dispozici v SIS.
Myslíte si, že archiv je neproniknutelná a nudná změť starých papírů? Tento kurz vás vezme na vzrušující výpravu do hloubi sociálních sítí minulých století, do labyrintu pergamenů, zaprášených foliantů a zažloutlých fotografií. Cílem předmětu je v teoretické a především praktické rovině zkoumat, jak se nám zprostředkovávají informace o/z minulosti - jejich dobovou funkci a okolnosti vzniku, podmínky a systémy jejich třídění, uchování a moderního zpracování. Pozornost bude věnována komplexním vztahů mezi „prameny“ a „historickou skutečností“. Na tomto základě poskytne předmět i studujícím bez předchozí proseminární průpravy orientaci v různých typech „pramenů“ a v nejširším spektru paměťových institucí (archivy, muzea, knihovny, galerie) a zejména schopnost v jejich fondech vyhledávat. V závislosti na epidemické situaci budou součástí kurzu i exkurze do vybraných typů archivů. Témata:
1. Archiv – princip, pojem a instituce
2. Prameny, stopy, indicie
3. Pramenná kritika
4. Paleografie
5. Diplomatika
6. Intertextualita
7. Medialita, skripuralita, tištěné a psané slovo
8. Materialita (text, obraz a předmět jako historiografický zdroj)
9. Diskurz a analýza diskurzu pro historiky
10. Reprezentace
11. Historie a paměť - legislativa a justice
12. Historické tisky a knihovny
13. Audiovizuální prameny
14. Digitální zdroje