Charles Explorer logo
🇨🇿

Česká a evropská religiozita 19. a 20. století I.

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBHZN21ZI

Sylabus

1. Uvedení do problematiky moderní evropské religiozity, sekularizační teze a její kritika; 2. Institucionální vývoj evropských náboženství v 19. a 20. století - přehled; 3. Osvícenství ? typologie náboženských proměn na prahu moderní doby; 4. Josefinismus, náboženství v Habsburské monarchii na konci 18. století; 5. Český katolicismus mezi osvícenstvím, národním obrozením a reakcí; 6. Reformovaní, luteráni a další menší náboženské skupiny v českých zemích; 7. Náboženská otázka v revoluci 1848; 8. Druhá konfesionalizace; 9. Antiklerikalismus v 19. a na počátku 20. století; 10. Nové náboženské formy a implicitní religiozita 19. a počátku 20. století; 11. Pokusy o revitalizaci etablovaných církví ? katolický modernismus, protestantská unie; 12. Česká ne/religiozita před první světovou válkou ? evropská anomálie?  

ZS

POVINNÁ literatura:

Nešpor, Zdeněk R. a kol. Náboženství 19. století. Nejcírkevnější století, nebo období zrodu českého ateismu? Praha: Scriptorium.

Nešpor, Zdeněk R. 2006. Náboženství na prahu nové doby. Česká lidová zbožnost 18. a 19. století. Ústí nad Labem: Albis international.  

Další DOPORUČENÁ literatura:

Aston, Nigel. 2002. Christianity and Revolutionary Europe, 1750-1830. Cambridge: Cambridge University Press.

Hojda, Zdeněk ? Praha, Roman (eds.). 2003. Bůh a bohové. Církve, náboženství a spiritualita v českém 19. století. Praha: KLP.

Hrejsa, Ferdinand. 1927. Dějiny české evanjelické církve v Praze a ve středních Čechách v posledních 250 letech. Praha: ČCE.

Chadwick, Owen. 1975. The Secularization of the European Mind in the Nineteenth Century. Cambridge: Cambridge University Press.

Kaiserová, Kristina. 2003. Konfesní myšlení českých Němců v 19. a počátkem 20. století. Úvaly u Prahy: Ve stráni.

Kutnar, František. 1948. Sociálně myšlenková tvářnost obrozenského lidu. Trojí pohled na český obrozenský lid jako  příspěvek k jeho duchovním dějinám. Praha: Historický klub.

Kutnar, František. 2003. Obrozenské vlastenectví a nacionalismus. Příspěvek k národnímu a společenskému obsahu češství doby obrozenské. Praha: Karolinum.

Lochman, Jan Milič. 1964. Duchovní odkaz obrození. Dobrovský - Bolzano - Kollár - Palacký. Náboženské profily. Praha: ÚCN (Kalich).

Lukášek, Josef. 1927. Bedřich Vilém Košut a náboženské poměry v revoluční době r. 1848 a za vlády absolutismu. Praha: V. Horák.

Lukášek, Josef. 1937. Česká evangelická církev v době revoluční r. 1848. Praha: Českobratrské družstvo.

Lužný, Dušan. 1999. Náboženství a moderní společnost. Sociologické teorie modernizace a sekularizace. Brno: MU.

Marek, Pavel. 2003. Český katolicismus 1890-1914. Olomouc: UP.

Martin, David. 1978. A General Theory of Secularization. Oxford: Blackwell.

Nešpor, Zdeněk R. 2004. Víra bez církve? Východočeské toleranční sektářství v 18. a 19. století. Ústí nad Labem: Alois international

Putna, Martin C. 1998. Česká katolická literatura v evropském kontextu 1848 - 1918. Praha: Torst.

Rémond, René. 1976. L?Anticléricalisme en France de 1815 ? nos jours. Paris: Fayard.

Rémond, René. 1998. Religion et société en Europe. Essai sur la sécularisation des sociétés européennes aux XIXe et XXe si?cles (1798-1998). Paris: Éd. du Seuil (české vydání 2003).

Rejchrt, Luděk. 1978. Na horách ležící. Dějiny evangelického tolerančního sboru v Křížlicích. Praha: ČCE (2. vyd. 2004).

Říčan, Rudolf. 1940. Vyznání a vyznavači. Z historie českého protestantismu XIX. století. Praha: KSML.

Říčan, Rudolf. 1948. Od úsvitu reformace k dnešku. Praha: YMCA.

Smith, Helmut W. (ed.). 2001. Protestants, Catholics and Jews in Germany, 1800 - 1914. Oxford - New York: Berg.

Winter, Eduard. 1945. Josefinismus a jeho  dějiny. Příspěvky k duchovním dějinám Čech a  Moravy 1740-1848. Praha: Jelínek.

Žilka, František. 1912. Půl století náboženské svobody. K jubileu ?Protestantského patentu? z 8. dubna r. 1861. Praha: Komenský  

Anotace

Přednáška podává základní informace o vývoji české religiozity v evropském kontextu v souvislosti s modernizačními procesy a diskusí nad ne/oprávněností sekularizační teze. Důraz je kladen nejen na církevní zbožnost, její vývoj a vztahy se státem a dalšími kolektivními reprezentacemi, ale také na formy individualizované a privatizované religiozity, respektive na funkční ekvivalenty tradičních organizovaných náboženství.

V ZS kurs pokrývá náboženskou situaci českých zemí v rakouském/rakousko-uherském kontextu v tzv. dlouhém 19. století s paralelami z dalších evropských zemí.