Charles Explorer logo
🇨🇿

Umění a vizuální kultura

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBK0016LI

Sylabus

Témata přednášek:1) diference, binární opozice,

2) ?vnitřní kresba", idea, ideologie, invence, neviditelné umění, hieroglyf, Leerestellen,

3) diskurz, epistémé,

4) autonomie, nezainteresovanost, sebereferenčnost, absorpce kontra teatrálnost,

5) vidění, subjekt, fenomén,

6) obraz, metafora, paměť,

7) kultura, médium, komunikace

8) funkce kontra instituce, arbitr, kontrasignování, rám,9) struktura, tvar, figura,

10) hra, ostenze, performativ, jazyková hra11) interakce, divák, interface, aktivní kontra pasivní vnímání12) aura konta reprodukce, esence,

13) konec (dějin) umění (?)14) fetiš, idol, totem,

15) mýtus, topoi, trop, rozšiřující literatura:Walter Benjamin: Dílo a jeho zdroj Siegfried Kracauer: Ornament masy Josef Čapek: Nejskromnější umění Georg Simmel: Peníze v moderní kultuře Rosalind Krauss: The Originality of the Avant garde Linda Nochlin: The Politics of Vision Umberto Eco: Skeptikové a těšiteléRoland Barthes: Mytologie Michel Foucault: Toto nieje fajkaNelson Goodman: Jazyky uměníHans Belting: Konec dějin uměníW.J.T. Mitchell: IconologyTomáš Pospiszyl (ed.): Před obrazemTheodor Adorno: Schéma masové kultury Jan Mukařovský: Studie I, II Roman Ingarden: O poznávání literárního díla Miroslav Petříček: Myšlení obrazemMarta Filipová (ed.): Možnosti vizuálních studiíJean Baudrillard: O svádění

Anotace

Současnost je někdy označována za období hypertrofie či nadvlády obrazů. Lze v rámci obrazových médií vymezit segment umění? A pokud ano, jaký vztah je mezi "uměleckými obrazy" a ostatní obrazovou produkcí? Tyto otázky si kladou relativně nové výzkumné obory, jako jsou vizuální studia, věda o obraze, vizuální sémiotika apod. Co zajišťuje status umění: instituce, arbitr, společenské přijetí či nějaké esenciální kvality uměleckých obrazů? Je koncept umění mýtem? Má smysl zabývat se uměním? Při reflektování těchto otázek se budeme věnovat historickým proměnám konceptu obrazu a umění i současným teoretickým debatám.

Povinná literatura:

Belting, Hans. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta, 2000 .

Mirzoeff, Nicholas. Jak vidět svět. Praha: Artmap, 2018 .

Cartwright, Lisa a Sturken, Marita. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2010 .

Doporučená literatura:

Mirzoeff, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012 .

Berger, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016 .)