Témata přednášek:1) diference, binární opozice,
2) ?vnitřní kresba", idea, ideologie, invence, neviditelné umění, hieroglyf, Leerestellen,
3) diskurz, epistémé,
4) autonomie, nezainteresovanost, sebereferenčnost, absorpce kontra teatrálnost,
5) vidění, subjekt, fenomén,
6) obraz, metafora, paměť,
7) kultura, médium, komunikace
8) funkce kontra instituce, arbitr, kontrasignování, rám,9) struktura, tvar, figura,
10) hra, ostenze, performativ, jazyková hra11) interakce, divák, interface, aktivní kontra pasivní vnímání12) aura konta reprodukce, esence,
13) konec (dějin) umění (?)14) fetiš, idol, totem,
15) mýtus, topoi, trop, rozšiřující literatura:Walter Benjamin: Dílo a jeho zdroj Siegfried Kracauer: Ornament masy Josef Čapek: Nejskromnější umění Georg Simmel: Peníze v moderní kultuře Rosalind Krauss: The Originality of the Avant garde Linda Nochlin: The Politics of Vision Umberto Eco: Skeptikové a těšiteléRoland Barthes: Mytologie Michel Foucault: Toto nieje fajkaNelson Goodman: Jazyky uměníHans Belting: Konec dějin uměníW.J.T. Mitchell: IconologyTomáš Pospiszyl (ed.): Před obrazemTheodor Adorno: Schéma masové kultury Jan Mukařovský: Studie I, II Roman Ingarden: O poznávání literárního díla Miroslav Petříček: Myšlení obrazemMarta Filipová (ed.): Možnosti vizuálních studiíJean Baudrillard: O svádění
This course is concerned with the concept of art in the context of visual culture. While the concept of art was defined in a particular historical period and has been applied since then, there is the anthropogenic visual field or life visualization, which is transhistorical and has different meanings depending on a particular situation.