1. Úvod, vznik a historický vývoj instituce muzea umění. / museion, kabinet kuriozit, obrazárna/.
2. Základní druhy muzejních institucí - soukromé a veřejné sbírky. /př. Muzeum Kampa, Národní galerie/.
3. Expoziční strategie, klasické a atypické muzejní expozice. /white cube a site specifik/.
4. Funkce muzea umění - vzdělávání a pobavení -/ NG Veletržní palác, Galerie Mayrau/.
5. Muzeum umění jako kulturní centrum.
6. Role a porozumění diváka a interpretace muzejní sbírky.
7. Cílové skupiny a sociální interakce při návštěvě muzea umění. /Struktura a dělení návštěvnosti - typy návštěvníků kulturních institucí /.
8. PR strategie, kulturní management
9. Návštěva expozice Muzea Kampa.
10. Artefiletika, galerijní animace, reflexe.
11. Struktura muzejní sbírky, budování sbírky, veřejná služba.
12. Fenomén sběratelství a mecenášství, sponzoring, nadace.
13. Návštěva expozice Museum of Young Art -Artbanka.
Muzeum umění je fenomén, který prošel zejména od osvícenství k dnešku hlubokou transformací: od prvních obrazáren otevřených veřejnosti, které ale pokračovaly v duchu elitářských paláců, přes zdánlivě neutrální "bílou krychli" - muzeum umění modernismu, které na bílých stěnách ukazuje dějiny umění bez jakékoli interpretace, až po dnešní pojetí muzea jako komunikačního prostoru, který překračuje původní elitářství i ideologickou neutralitu a snaží se odpovídat na nové požadavky (digitální) doby.
V rámci semináře budou studenti po úvodních teoretických přednáškách pracovat na vlastním (fiktivním nebo reálném) projektu v oblasti muzeí umění, který se naučí vypracovat dle evropského formátu Project Cycle Management. Projekty se mohou týkat všech relevantních oblastí, od výstavní a edukační praxe muzeí a galerií přes marketing a management, mezinárodní spolupráci až po menší specifické projekty.