Charles Explorer logo
🇨🇿

Projekty muzea umění

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBK015

Sylabus

1. Úvod, vznik a historický vývoj instituce muzea umění. / museion, kabinet kuriozit,  obrazárna/.

2. Základní druhy muzejních institucí - soukromé a veřejné sbírky. /př. Muzeum Kampa, Národní galerie/.

3. Expoziční strategie, klasické a atypické muzejní expozice. /white cube a site specifik/.

4. Funkce muzea umění - vzdělávání a pobavení -/ NG Veletržní palác, Galerie Mayrau/.

5. Muzeum umění jako kulturní centrum.

6. Role a porozumění diváka a interpretace muzejní sbírky.

7. Cílové skupiny a sociální interakce při návštěvě muzea umění. /Struktura a dělení návštěvnosti - typy návštěvníků kulturních institucí /.

8. PR strategie, kulturní management

9. Návštěva expozice Muzea Kampa.

10. Artefiletika, galerijní animace, reflexe.

11. Struktura muzejní sbírky, budování sbírky, veřejná služba.

12. Fenomén sběratelství a mecenášství, sponzoring, nadace.

13. Návštěva expozice Museum of Young Art -Artbanka.

Anotace

Muzeum umění je fenomén, který prošel zejména od osvícenství k dnešku hlubokou transformací: od prvních obrazáren otevřených veřejnosti, které ale pokračovaly v duchu elitářských paláců, přes zdánlivě neutrální "bílou krychli" - muzeum umění modernismu, které na bílých stěnách ukazuje dějiny umění bez jakékoli interpretace, až po dnešní pojetí muzea jako komunikačního prostoru, který překračuje původní elitářství i ideologickou neutralitu a snaží se odpovídat na nové požadavky (digitální) doby.

V rámci semináře budou studenti po úvodních teoretických přednáškách pracovat na vlastním (fiktivním nebo reálném) projektu v oblasti muzeí umění, který se naučí vypracovat dle evropského formátu Project Cycle Management. Projekty se mohou týkat všech relevantních oblastí, od výstavní a edukační praxe muzeí a galerií přes marketing a management, mezinárodní spolupráci až po menší specifické projekty.