Témata přednášek:1. "tužka přírody", pravdivost, vera icon,
2. "Naturselbstdruck", fotogram, dekalk, skvrna, imaginace3. "přirozené vidění", piktorialismus, "nevinné oko", subjekt4. chronofotografie, pohyb, čas, momentka5. barva kontra nebarva, valér, tón, redukce6. analogický kontra digitální obraz ?,
7. vědecká fotografie, rentgen, radar, válka,8. punctum kontra studium, reálno?, "rána sekyrou" (Ejzenštejn, detail),
9. aparát, kontrola, moc, manipulace10. inscenace kontra dokument?, umělecká fotografie?,
11. spiritistická fotografie, esoterický závoj, plazma, gnóm,
12. stereofotografie, 3D, iluze, fotorama, hologram,
13. "nové vidění", Bauhaus, povrch, detail, textura,
14. cenzura, editace, montáž, klonování,rozšiřující literatura:Vilém Flusser: Za filosofii fotografieRoland Barthes: Světlá komoraKarel Císař (ed.): Co je to fotografie?Miroslav Petříček: Myšlení obrazemWalter Benjamin: Dílo a jeho zdrojPaul Virilio: Válka a filmSusan Sontagová: O fotografiiUmberto Eco: O zrcadlech a jiné esejeJonathan Crary: Techniques of the Observer
Fotografie je příkladem moderního technického obrazového média, které prodělalo řadu proměn nejen po stránce technologické, ale i po stránce epistemologické či diskursivní. Fotografie není pouhá technologie, ale je to především určitý koncept vnímání, poznání a zobrazování.
Diskuse kolem fotografie se vedly především o otázce pravdivosti, realističnosti, demokratičnosti, autenticity apod. nebo naopak o problémech konvenčnosti, manipulativnosti, pasivity atd. Řada filosofů, teoretiků kultury, umělců či kritiků uvažovala o společenské roli fotografie, o její úloze v rámci proměny dějinné epistémé (tj. určité generální koncepce světa), o jejích kladech či záporech, o její moci, o jejím vztahu s divákem atd. Tyto teoretické diskuse budeme nějakým způsobem shrnovat a konfrontovat v rámci sledování jakýchsi charakteristických pojmů, popř. stereotypů, s nimiž se odborná i laická veřejnost k fotografii vztahuje.