Charles Explorer logo
🇬🇧

The Theory of Photography

Class at Faculty of Humanities |
YBK018

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata přednášek:1. "tužka přírody", pravdivost, vera icon,

2. "Naturselbstdruck", fotogram, dekalk, skvrna, imaginace3. "přirozené vidění", piktorialismus, "nevinné oko", subjekt4. chronofotografie, pohyb, čas, momentka5. barva kontra nebarva, valér, tón, redukce6. analogický kontra digitální obraz ?,

7. vědecká fotografie, rentgen, radar, válka,8. punctum kontra studium, reálno?, "rána sekyrou" (Ejzenštejn, detail),

9. aparát, kontrola, moc, manipulace10. inscenace kontra dokument?, umělecká fotografie?,

11. spiritistická fotografie, esoterický závoj, plazma, gnóm,

12. stereofotografie, 3D, iluze, fotorama, hologram,

13. "nové vidění", Bauhaus, povrch, detail, textura,

14. cenzura, editace, montáž, klonování,rozšiřující literatura:Vilém Flusser: Za filosofii fotografieRoland Barthes: Světlá komoraKarel Císař (ed.): Co je to fotografie?Miroslav Petříček: Myšlení obrazemWalter Benjamin: Dílo a jeho zdrojPaul Virilio: Válka a filmSusan Sontagová: O fotografiiUmberto Eco: O zrcadlech a jiné esejeJonathan Crary: Techniques of the Observer

Annotation

A modern visual medium, photography has undergone a range of changes not only in terms of technology, but also of epistomology and discourse. A particular concept of perception, knowledge and representation, photography has been the subject matter of discussions on its objectivity, authenticity, social role etc.

We shall attempt to summarize and contrast these theoretical debates, reflecting on the typical concepts or stereotypes which are applied to photography by both professionals and amateurs.