Kurz bude volně sestaven ze dvou částí: teoretické (přednáškové) a seminární (praktické). 1) Přednášky budou zaměřeny na objasnění základních otázek:
Co je to publikum? Diváci, obecenstvo, posluchači, čtenáři, dav, demonstrace, nátlaková skupina aj. Historie, proměny, druhy a vývoj publik. Jak vznikají? Čím se odlišují? Jak se projevují? Publika prezenční, neprezenční, rozptýlená. Souvislosti s veřejným míněním, módou, snobismem, masovou kulturou, reklamou ad.
Co je to návštěvnická obec? Vztah návštěvnické obce k obecné populaci. Velikost návštěvnické obce, vztah k publiku. Sociofakt. Socioakt. Vlastnosti sociofaktu a socioaktu. Kdo jsou kmenoví návštěvníci, co je kmenové publikum. 2) Seminární část bude směřovat k praktickému vyzkoušení možností jak poznávat publika a návštěvnické obce. V této části budou studenti připravovat východiska terénního výzkumu publika nebo návštěvnické obce jako základu případné bakalářské práce.
Literatura:
Publikum. In.: Velký sociologický slovník. Karolinum, Praha 1996.
Clynes, Manfred: Sentics. The Touch of the Emotions. New York 1989, 246 s.
Hrdý, Ladislav: Činnosti člověka a dění uměleckého díla. Činnosti a výtvory, změny a stavy, události a situace. Estetika 1980, #1, s. 46-62
Hrdý, Ladislav: Kolik Pražanů navštěvuje koncerty umělecké hudby? Hudební rozhledy 1973, č. 7, s. 330-334
Hrdý, Ladislav: Návštěva koncertů umělecké hudby. Sociologický časopis 1971, č. 3, s. 305-310
Hrdý, Ladislav: Pražské koncerty a statistika 1925-1939. Hudební věda 1967, č. 2, s. 339-353
Perglerová, Zuzana: Strategie sociologického výzkumu. In: Vybrané techniky sociologického výzkumu. Svoboda, Praha 1969
Jde o dva významné pojmy sociologie umění a kultury, které jsou často nejen v praxi, ale i v odborné literatuře zaměňovány. Úkolem přednášek bude vyjasnit rozdíly mezi publikem a návštěvnickou obcí a vyzkoušet jakými metodami a technikami připravit jejich zkoumání.