1. Tvořivost v historických modelech poznání - magický, mytický, reflexivní, triadický (moderna), pluralitní
2. Pojetí subjektu v lineárním a pluralitním modelu poznání. Subjekt jako metastruktura (biologie, osobnost, societa),
3. Ontogeneze subjektu v struktuře senzorických interakcí.
4. Estetický základ myšlení a jednání.
5. Metaforický základ získávání zkušenosti a myšlení. Vztah metaforického a vědeckého myšlení.
6. Sociální proces iniciace a uplatnění tvořivosti
7. Znak a realita v lineárním a pluralitním modelu poznání. Proces inovace znaku.
8. Umění jako nástroj transcendence – subjekt a societa.
9. Obraznost jako nástroj strukturování personální interakce (poznání prostřednictvím obrazu),
10. Obraz jako nástroj sociability (koordinace prostřednictvím obrazových forem),
11. Vizuální umění a historický vývoj obrazových forem.,
12. Od autorství k portfoliu. Autorství podle postmoderny.
13. Tvořivost jako holistický přístup k životu.
Cílem je představit posluchačům humanitních předmětů umělecký proces jako místo experimentální tvorby a zvýznamňování znaků; upozornit, jaké místo v tomto procesu hraje subjektivní, neodvozená zkušenost; ukázat, jakým způsobem přecházejí umělecky vytvořené znaky do komunikace; ukázat také styčné body mezi uměním a vědou.