Charles Explorer logo
🇨🇿

Percepce hudební tvorby

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBK7001ZI

Sylabus

1. Jak lze přemýšlet o hudbě? Je hudba univerzální jazyk? Tzv. vážná hudba na přelomu 19. a 20. stol. 2. Západovýchodní inspirace. Evropská hudba jako jedna z hudebních kultur světa. 3. Symfonie elektrických kytar. Umělecká a populární hudba, jejich vztahy a průniky 4. Hudba pro mozek. Kompozice jako racionální konstrukce. 5. Improvizace před i za hranicemi jazzu 6. Rozkoš z opakování. Minimalismus a čas v hudbě 7. Napříč historií. Existuje postmoderní hudba? 8. Hudba a technologie – od nototisku k notebooku 9. Hluk revoluce. Hudba a politika 10. Hudba ve spojení s... filmem, divadlem, výtvarným uměním  

Doporučená četba: 

Alex Ross: Zbývá jen hluk (Argo 2012)

Petr Dorůžka (ed.): Hudba na pomezí (Panton 1991)

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty s proměnami hudby ve 20. a na počátku 21. století. Nepůjde ovšem o historický přehled, vybraný materiál poslouží k demonstraci toho, jakou roli má hudba ve společnosti, jak se v ní odrážejí společenské proměny, co od hudby očekává její publikum, jak se proměňují měřítka k ní vztahovaná.

Pozornost bude věnována evropské vážné hudbě, ale také souvisejícím hudebním oblastem, jako je hudba populární, improvizovaná či hudba mimoevropských kultur.