Témata:
1) Modely poznání - magický, mytický, reflexivní, trianglický (moderna), pluralitní.
2) Subjekt v lineárním a pluralitním modelu poznání.
3) Subjekt jako metastruktura (buňka, osobnost, societa).
4) Hranice subjektu, emocionalita a racionalita.
5) Znak v lineárním a pluralitním modelu poznání.
6) Realita v lineárním a pluralitním modelu poznání.
7) Umění jako nástroj transcendence.
8) Estetická hodnota v historickém aspektu.
9) Ontogeneze lidské psychiky ve vztahu k senzorické interakci.
10) Obraznost jako nástroj strukturování interakce (poznání prostřednictvím obrazu).
11) Obraz jako nástroj sociability (komunikace obrazem).
12) Vizuální umění a historický vývoj obrazových forem.
13) Jazyk jako metaforické vyvolání obrazové představy. Studijní literatura: * Povinná: LAKOFF, G. Ženy, oheň a jiné nebezpečné věci. Praha: Triáda,
2006. ISBN 80-86138-78-X. Vybrané kapitoly. VANČÁT, J. Výchova k tvořivosti v ŠVP. Praha: EduArt,
2007. ISBN 978-80-86783-20-8. VANČÁT, J. Tvořivost a obraznost v ŠVP. Praha: EduArt,
2008. ISBN 978-80-86783-31-8. * Doporučená: PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Academia,
1970. ISBN nepřiděleno. VOLEK, E. Znak - funkce - hodnota. Litomyšl: Paseka,
2004. ISBN 80-7185-666-5. BODEN, M. A. Creativity & Art. Oxford: Oxford University Press,
2010. ISBN 978-0-19-959073-5.
Cílem semináře je představit posluchačům humanistických předmětů umělecký proces jako místo experimentální tvorby a zvýznamňování znaků. Upozornit, jaké místo v tomto procesu hraje jejich vlastní, subjektivní, jedinečná, neodvozená zkušenost.
Ukázat, jakým způsobem vstupují umělecky vytvořené znaky do komunikace. Ukázat tak styčné body mezi uměním a vědou.