1. Vymezení předmětu a předpoklady (futurismus, abstraktní malířství, dada, konstruktivismus, Bauhaus, kinetismus)2. Počítače jako výzva kreativitě a vizualitě (počítače; počítače a hudba, literatura, obraz)3. Počítače a nápodoba4. Počítač a proces5. Snímaný obraz a proměna6. Simulovaný obraz a napodobování
7. Syntetizovaný obraz a svébytnost8. Sdílený obraz a předvádění9. Nová společenská propojení (internetové umění)10. Sloh elektronické éry (design, hry)11. Umělý umělec12. Příroda v nové úloze (bio-art)13. Pohlcení a odstup (virtuální realita & reálný prostor) V případě zrušení prezenční výuky bude kurz probíhat v prostředí MS Teams.
The relatively new social and technological conditions of the second half of the 20th century gave rise to a new definition of art, later named "Digital Art" or "New Media Art". This course gives an overview of key digital art trends, and at the same time, it focuses on comparing different aspects of this art (historical, technological, theoretical and artistic), i.e., the successive integration of artefacts into the artistic context of new media, interactions between technology and art, the adaptation of theoretical approaches within art practice, and the metamorphosis of the essence of art, respectively.