Charles Explorer logo
🇬🇧

Sociology of Institutions

Class at Faculty of Humanities |
YBSB006

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Metody výuky

Účast na přednáškách, interakce s učitelem, samostatné studium doporučené literatury za podpory prostředků on-line  komunikace (SIS - ppt prezentace), mailová komunikace a dohodnuté on spot konzultace.  

Kreditová dotace 4 ECTS (1 kredit = 25-30 hodin studia)

Podmínky absolvování kurzu:

Studentka /student se účastní výuky a promýšlí způsob absolvování a atestace kurzu ve formě písemného testu či ve formě zpracování komentáře k přednášeným tématům. Pokud se rozhodne pro zpracování komentáře a interaktivní účast ve výuce, pak postupuje ve dvou krocích: během úvodních přednášek, které objasňují klíčové pojmy, koncepce a výzkumné problémy při studiu institucí, promýšlí téma komentáře, komunikuje s učitelem a do 16. listopadu 2023 mu předloží téma a způsob jeho zpracování (v rozsahu půl stránky).  Během dvou týdnů obdrží studentka / student doporuční učitele ke zpracování komentáře. Při zpracování závěrečné podoby komentáře využívá studentka / student přednášky ke druhé části kurzu, kde jsou diskutovány problémy reflexivity a možných změn vybraných funkčně specifických institucí. Termín předložení  komentáře: do konce ledna 2023 (doporučený rozsah komentáře 4-5 stran).

Hodnocení

Hodnocení proběhne podle výsledků písemného testu anebo podle kvality připraveného komentáře.

Doporučená přehledová literatura:  

MÜLLER, K., (2017): Inovace-vědění-instituce: k výzvám dnešní doby. Praha, Karolinum  (části 3 a 4)

GIDDENS, A., (1998): Důsledky modernity. Praha, Sociologické nakladatelství (2. a 5. kapitola)

BERGER, P.I., LUCKMANN, T., (1999): Sociální konstrukce reality. Brno, Centrum pro studium demokracie (2. kapitola)

SOKOL, J., (2014): Etika, život, instituce. Praha, Vyšehrad (4.kapitola)

KELLER, J., (2007): Sociologie organizace a byrokracie. Praha, Sociologické nakladatelství (kapitola 2)  

Časový rozvrh programu kurzu (kurz se koná ve Čt v 14:30-15:50, aula)  

Představení kurzu v programu humanitní vzdělanosti, aktuální význam studia institucí, objasnění podtitulu kurzu: proč a jak  probíhají změny institucí, poznatkové zázemí kurzu (5.10. 2023)

Pojetí instituce v pohledu sociálních věd a humanitních oborů (historie, antropologie, ekonomie, sociologie); funkcionální a kulturologické paradigma při studiu institucí a argumenty pro jejich dilematickou povahu; pokus o mezioborové pojetí institucí (11.10.2023)

MÜLLER, K., (2017): Inovace-vědění-instituce: k výzvám dnešní doby. Praha, Karolinum (ss. 132-145)

SOKOL, J., (2014): Etika, život, instituce. Praha, Vyšehrad (4.kapitola)

Vymezení institucí a faktorů jejich přeměny z tradičních na moderní formy v pohledu klasických sociálněvědních myslitelů (Marx, Weber, Durkheim); jak jsou jejich poznatky aktuální pro analýzu stavu institucionálního rámce současných společnoistí (18.10. 2023)

MÜLLER, K., (2017): Inovace-vědění-instituce: k výzvám dnešní doby. Praha, Karolinum (ss. 135-153)

 GIDDENS, A., (1998): Důsledky modernity. Praha, Sociologické nakladatelství (2. a 5. kapitola)

Historický exkurz: příklady formování demokratického institucionálního rámce -  kontextu vládnutí v antické obci (25.10. 2023) 

FUSTEL de COULNGES, (1998): Antická obec. Praha, SOFIS (kniha pátá a doslov)

Dilema sociologické interpretace úlohy moderních institucí v postmoderních podmínkách na příkladu vybraných autorů a koncepčních přístupů - N. Luhmann, J. Habermas, A. Giddens (1.11.2023)

MÜLLER, K., (2017): Inovace-vědění-instituce: k výzvám dnešní doby. Praha, Karolinum (ss. 153-173)

GIDDENS, A., (1998): Důsledky modernity. Praha, Sociologické nakladatelství (2. a 5. kapitola)

Historický exkurz: formování veřejné sféry v měšťanských společnostech a moderních (byrokratických) forem veřejné správy (8.11.2023).

 MÜLLER, K., (2017): Inovace-vědění-instituce: k výzvám dnešní doby. Praha, Karolinum (ss. 135-153)

KELLER, J. (2007): Sociologie organizace a byrokracie. Praha, Sociologické nakladatelství (kapitola 2)

Transformace institucionální dimenze kapitalistických tržních forem koordinace; historický kontext jejich vzniku a socio-kulturní důsledky aktuálních forem tržní kooordinace (15.11.2023)

MÜLLER, K., (2017): Inovace-vědění-instituce: k výzvám dnešní doby. Praha, Karolinum (ss. 198-211)

Transformace institucionální dimenze industriálních zdrojů moderních společností; zdroje a cesty technizace lidských společností a jejich vliv na proměny institucionálního uspořádání univerzit (29.12.2023)

MÜLLER, K., (2017): Inovace-vědění-instituce: k výzvám dnešní doby. Praha, Karolinum (ss. 177-198)

Problémy transformace institucí liberálně demokratického politického vládnutí; teoretické přístupy k politické moci v historické perspektivě; stát, politická veřejnost a občanské sféra (6.12.2023)   

MÜLLER, K., (2017): Inovace-vědění-instituce: k výzvám dnešní doby. Praha, Karolinum (ss. 211-233

Vědění v medializované společnosti a jeho institucionální důsledky; vývojové formy medializované komunikace, transformace důvěřivosti v důvěru; „zdravý rozum“ mezi rutinou (sdíleným věděním) a odborným věděním (13.12.2023)

MÜLLER, K., (2017): Inovace-vědění-instituce: k výzvám dnešní doby. Praha, Karolinum (ss. 238-245)

Transformace rodiny a intimity – příklad institucionální transformace; tah individuace a slábnoucí regulativní vliv primárních forem socializace, návykovost jako adaptivní strategie v nepřehledné sociální realitě; strategie individuace a utváření intimního vztahu v kontextu demokratizace rodiny a emocionálních zdrojů osobního partnerství (20.12.2023)

GIDDENS, A., (2012): Proměna intimity, sexualita, láska a erotika v moder

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

POZOR!!! KURZU BYLA OMYLEM PŘIŘAZENA ŠPATNÁ KOREKVIZITA, TOTIŽ ÚVOD DO SOCIOKULTURNÍ ANTROPOLOGIE. SPRÁVNĚ MÁ BÝT ÚVOD DO SOCIOLOGIE, BUDE NAPRAVENO A ZMĚNĚNO DO KONCE OBDOBÍ REGISTRACE.

Cíle kurzu: 1. Objasnit význam institucí při jednání a soužití lidí a okolností i prostředky, které instituce stabilizují a které umožňují jejich změny (viz podtitul kurzu: proč a jak dochází ke změnám institucí); 2. Studium přednášené látky a doporučených textů umožní studujíícím prohloubit porozumění poznávacím prostředkům, které sociologie uplatňuje při studiu současných společností, zejména jejich institucí; 3. povaha institucí, zejména v jejich současné podobě, vybízí pro jejich analýzu uplatnění víceooborových a mezioborových poznávacích přístupů; výklad nabídne diskusi k metodologickým problémům mezioborových analýz.

Sociologická orientace výkladu bude využívat poznatky a diskuse k povaze současných / moderních společností; objasní představy klasiků o povaze přechodu od tradičních k moderním společnostem (Marx, Weber, Durkheim). Současné přístupy ke studiu moderních společností spíše poukazují na vyčerpanost jejich současného institucionálního rámce a hledají alternativní či postmoderní řešení. Výklad těchto otázek, které uzce souvisejí s prolémem studia institucí a jejich změn využije interpretace vybraných současných autorů (Luhmann, Habermas, Berger, Luckmann, Alexander, Giddens). Uvedené teoretické přístupy budou podpořeny analýzou problémů institucionální reflexivity ve vybraných institucích.